مقایسه عمل لامینکتومی با لامینوتومی در درمان هرنی دیسک کمری در بیماران با نمای پرتونگاری تنگی کانال نخاعی

پیام:
چکیده:

پیش

زمینه

در بسیاری موارد هرنی دیسک بین مهره ای کمری با تنگی بدون علامت کانال نخاعی در این ناحیه همراه است که تنها به صورت پرتونگاری تشخیص داده می شود. در مطالعه حاضر نتایج درمان دو روش لامینکتومی و لامینوتومی مقایسه شدند.

مواد و روش ها

در این کارآزمایی بالینی تصادفی، 40 بیمار دچار هرنی دیسک کمری و تنگی بدون علامت کانال کمری به دو گروه مساوی لامینکتومی و لامینوتومی تقسیم شدند. قبل و بعد از جراحی، شدت درد و ناتوانی به ترتیب با استفاده از مقیاس سنجش دیداری درد و «معیار ناتوانی اسوستری» (Oswestry Disability Index=ODI) در هر دو گروه و بین دو گروه مقایسه شدند. نتایج جراحی با استفاده از سیستم نمره دهی «انجمن ارتوپدی ژاپن» (JOA) و همچنین مدت جراحی، میزان خونریزی و مدت بستری در بیمارستان بین دو گروه مقایسه گردید. مدت زمان پیگیری یک سال بود.

یافته ها

شدت درد و نمره ODI در هر دو گروه بعد از عمل نسبت به قبل از عمل به طور معنی داری کاهش یافت (001/0> p). شدت درد، نمره ODI و نتایج جراحی بر اساس JOA بین دو گروه یکسان بود. مدت جراحی و حجم خونریزی در گروه لامینوتومی به طور معنی داری کمتر از گروه لامینکتومی (001/0> p)، اما مدت بستری بین دو گروه یکسان بود.

نتیجه گیری

نتایج کوتاه مدت هر دو روش درمانی مطلوب و یکسان بود. اما از آنجا که لامینکتومی تهاجمی تر از لامینوتومی است و احتمال بروز بی ثباتی را افزایش می دهد، در بیماران دچار هرنی دیسک کمری همراه با تنگی پرتونگاری کانال کمری، انجام لامینوتومی ارجح است.

زبان:
فارسی
صفحات:
133 تا 139
لینک کوتاه:
magiran.com/p1144753 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!