معنای گذار به همودیالیز: مطالعه کیفی

پیام:
چکیده:
هدف
گذار عبور از یک مرحله زندگی، شرایط یا وضعیت به دیگری است. بیماران مزمن به نحوی گذار را تجربه می کنند و پرستاران نقش مهمی در حمایت از آنان دارند. هدف این مطالعه تبیین معنای گذار به همودیالیز بود.
روش ها
در این مطالعه کیفی نمونه گیری هدفمند و سپس نظری تا اشباع داده ها (13 نفر) ادامه یافت. شرکت کنندگان افراد تحت همودیالیز مراجعه کننده به بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و یا افراد در تماس نزدیک و مستقیم با آنها در سال 91-1390 بودند جمع آوری داده ها با مصاحبه های نیمه ساختار یافته، ثبت یادآورها و یادداشت های عرصه انجام شد. تحلیل داده ها با آنالیز محتوا صورت گرفت. دقت مطالعه با روش لینکلن و گوبا تایید شد.
یافته ها
شرکت کنندگان معانی دوگانه (مثبت و منفی) گذار به همودیالیز را نشان دادند. معانی مثبت گذار به همودیالیز شامل راه بهبودی و شفا، فرصتی برای تعامل، فرصتی برای یادگیری، نقطه امید، موهبت الهی و حیات دوباره بودند. معانی منفی گذار به همودیالیز شامل بی ارزش دانستن همودیالیز، بیهودگی زندگی با همودیالیز، تلخی زندگی با همودیالیز، سختی زندگی با همودیالیز و زندگی مصیبت بار با همودیالیز بودند.
نتیجه گیری
با توجه به پیچیدگی و چند بعدی بودن مفهوم گذار، اثرات متقابل معانی مرتبط به گذار و شکل گیری شدت و ماهیت پیامدهای تجارب بیماران تحت همودیالیز باید در انجام مراقبت های پرستاری بر تقویت معانی مثبت گذار به همودیالیز تاکید شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p1148676 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!