مقایسه اثر رژیم کوتاه مدت و بلندمدت آزیترومایسین با رژیم مترونیدازول و آموکسی سیلین در درمان پریودنتیت مزمن متوسط دربالغین

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

تجویز آموکسی سیلین و مترونیدازول به همراه Scaling and Root Planning (SRP)، درمان کمکی موثری در پریودنتیت مزمن می باشد.علاوه بر این مطالعات نشان داده اند که مصرف آزیترومایسین نیز در درمان پریودنتیت مزمن موثر است. تحقیق حاضر با هدف مقایسه اثر رژیم کوتاه مدت و بلندمدت آزیترومایسین، با رژیم آموکسی سیلین و مترونیدازول در درمان پریودنتیت مزمن متوسط بزرگسالان انجام شد.

مواد و روش ها

این مطالعه تجربی بر روی 75 بیمار مبتلا به پریودنتیت مزمن متوسط 50-35 ساله که واجد حداقل یک پاکت با عمق 6-4 میلی متر و Attachment loss به میزان 4-3 میلی متر در هر کوادرانت بودند، انجام پذیرفت. شاخص های لثه ای Loe & Silness (GI)، خونریزی از پاپیلای(MPBI) Barnett، پلاک Loe & Silness (PLI)، عمق پروب پاکت (PPD) و از دست رفتن چسبندگی (AL)، در روز صفر و هفته های 2، 4 و 6 و ماه های 2 و 3 پس از درمان محاسبه شد. بیماران تحت درمان SRP قرار گرفته، در 3 گروه 1- مترونیدازول (250 میلی گرم)- آموکسی سیلین (250 میلی گرم) 3 بار در روز به مدت 7 روز؛ 2- آزیترومایسین (500 میلی گرم) 2 بار در روز به مدت 7 روز و 3- آزیترومایسین (250 میلی گرم) 1 بار در روز به مدت 1 ماه قرار گرفتند. داده ها با آزمون های ANOVA و Repeated measures مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها

پارامترهای PLI، MPBI، GI، PPD و AL بین جلسات مختلف درمان کاهش های معنی داری در تمامی گروه ها نشان دادند (05/0>P). کاهش پارامترهای BI، GI و PLI در گروه 3 نسبت به گروه های 1 و 2 بیشتر بود (05/0>P) ولی بین گروه های 1و2 تفاوت معنی داری مشاهده نشد. از نظر مقادیر PPD در گروه های 2 و 3 نسبت به گروه 1 کاهش بیشتری مشاهده شد(05/0>P) و پارامتر AL تنها در جلسه آخر کاهش معنی داری در گروه 3 نسبت به گروه های 1و2 تجربه کرده بود(042/0=P).

نتیجه گیری

رژیم های درمانی آنتی بیوتیک همگی در درمان پریودنتیت مزمن موثر بودند ولی میزان بهبودی در گروه آزیترومایسین بلندمدت نسبت به گروه های دیگر بیشتر بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p1149240 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!