تحلیل مقایسه ای نقش عوامل توپو گرافی و آب و هواشناختی در بروز تصادفات جادهای محور قدیم و جدید اردبیل - سراب با رویکرد مدیریت تصادفات و ایمنسازی جاد های

چکیده:
استان اردبیل در شمال غربی کشور ایران با دارا بودن جنگل های سر سبز و خزان شونده منحصر به فرد همچون جنگل های فندقلو در ارتفاعات باختری باغرو داغ، و چشمه های بهشتی و آبگرم های معدنی ر دامنه سر سبز سبلان، مشکین شهر، سرعین و دومین قله مرتفع ایران، سبلان سر افراز با ارتفاع 4835 متر و واقع شدن در بزرگراه استان گیلان، زنجان و آذربایجان شرقی به عنوان یکی از جاذبه های طبیعی در ایران شناخته شده، این استان همه ساله پذیرای میلیون ها نفر توریست و گردشگر داخلی و خارجی بوده و یکی از قطب های گردشگری کشور محسوب می شود. در این تحقیق که بر پایه مشاهدات و مطالعات میدانی استوار است به منظور بررسی عوامل تاثیر گذار بر روی ایمنی حمل و نقل، و ارتباط آنها با عوامل توپوگرافی و پدیده های اقلیمی، اعمال روش هایی در طراحی راه ها، مشخص ساختن نقاط حادثه خیز و آسیب پذیر در محیط GIS در محور قدیم و جدید اردبیل – سراب و بررسی هر کدام از عوامل محیطی و تهیه نقشه های مختلف محیطی شده است تا بر اساس یافته های به دست آمده بتوان راه کار مناسبی جهت کنترل و کاهش تصادفات و مدیریت راه ها در شرایط مختلف اقلیمی ارائه نمود. با بررسی پارامتر های اقلیمی موثر بر روی ایمنی حمل و نقل از طریق اخذ آمار اطلاعات روزانه، ماهانه، سالانه ایستگاه های هواشناسی در محور اردبیل – سراب برای یک دوره ده ساله (1378-1387) و همچنین اخذ آمار تصادفات از پلیس راه نیروی انتظامی استان های آذربایجان شرقی و اردبیل برای یک دوره 4 ساله (1388-1385) با استفاده از نرم افزار Excel و نمودارها تنظیم و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که نتایج ذیل به دست آمد: - پدیده یخبندان و لغزندگی که نتیجه بارش برف و باران است در محور اردبیل – سراب از عوامل مهم تاثیر گذار روی تصادفات می باشد. - پدیده یخبندان و عامل انسانی با تصادفات جاده ای محور مورد مطالعه رابطه معنی دار دارد. - بیشترین تصادفات در محور مذکور مربوط به آبان ماه فصل پاییز در نیمه دوم سال و مرداد ماه فصل تابستان در نیمه اول سال است. چنانچه مشارکت مردمی با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و رعایت توصیه های ایمنی و آموزش در نحوه رانندگی در شرایط یخبندان و مه و بارش و همچنین رفع ایرادات محور مذکور با نصب علام هشدار دهنده و حضور به موقع عوامل راه داری و اورژانس، پلیس راه صورت پذیرد می توان به کاهش خسارت های جانی و مالی در تصادفات جاده ای محور اردبیل – سراب در حد چشمگیری امیدوار بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
34
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1149897 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!