بررسی تاثیر ترمیم های آمالگام با پوشش کاسپی بر روی مقاومت بر شکستگی تاج دندان های درمان ریشه شده

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

هدف از این تحقیق آزمایشگاهی، بررسی مقاومت در مقابل شکستگی ترمیم های آمالگام با پوشش کاسپی تاج دندان های درمان ریشه شده در مقایسه با سایر روش های ترمیمی مستقیم بود.

روش بررسی

در این تحقیق از 40 دندان پری مولار اول ماگزیلای سالم در 4 گروه آزمایشی استفاده شد (10 دندان در هر گروه). بدین ترتیب که پس از درمان ریشه حفره های MOD تراش داده شده و فقط در گروه چهارم کوتاه کردن کاسپ ها در هر دو کاسپ انجام شد. گروه 1 (S): شامل دندان های سالم (شاهد). گروه 2 (Co): شامل ترمیم حفره های MOD توسط باندینگ و کامپوزیت. گروه 3 (Am-B): شامل ترمیم حفره های MOD توسط باندینگ و آمالگام و گروه4 (Am-CC): ترمیم دندان ها با آمالگام و پوشش کاسپی بود. پس از ترمیم دندان ها به مدت 100 روز در آب معمولی و دمای محیط نگهداری شده، سپس Thermocycling به تعداد 500 طسیکل بین دو دمای (1 ± 5/5) و (1 ± 55) انجام شد. سپس نمونه ها در دستگاه سنجش خواص مکانیکی مواد(Instron، 1195 UK) با اعمال تنش فشاری با سرعت 5/0 میلی متر در دقیقه و در محدوده نیروی N 2000 نیوتن، تحت آزمایش سنجش مقاومت در مقابل شکستگی قرار گرفتند. طرح شکستگی در 4 گروه مورد بررسی توسط استریوسکوپ بررسی شد. پس از انجام آزمون توزیع نرمال میانگین انحراف معیار و ضریب تغییرات برای تمامی گروه ها محاسبه شده و آزمون آنالیز آماری واریانس یک طرفه و سپس آزمون مقایسه چندگانه داده ها (Scheffe) انجام شد.

یافته ها

بیشترین مقاومت در مقابل شکستگی در گروه 4 (Am-cc) N) 27/23 ± 976) مشاهده شد که با دندان سالم تفاوت معنی داری نداشت (05/0 P>). کمترین مقاومت در مقابل شکستگی در گروه 2 (Co) N) 40/137 ± 384) مشاهده شد که با گروه 3 (Am-B) تفاوت معنی داری نداشت (05/0 P>) میزان مقاومت در مقابل شکستگی در گروه آمالگام با پوشش کاسپی به صورت معنی داری از گروه های 2 و 3 بالاتر بود (05/0 P<). طرح شکستگی در گروه 1 (s) به صورت cohesive در دندان، در گروه 2 (Co) به صورت adhesive و cohesive، در گروه 3 (Am-B) به صورت adhesive و cohesive، در گروه 4 (Am-cc) به صورت cohesive در ماده ترمیمی مشاهده شد.

نتیجه گیری

بیشترین مقاومت در مقابل شکستگی در دندان های ترمیم شده با آمالگام به فرم پوشش کاسپی مشاهده شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 98
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1150366 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!