معرفی 60 مورد اسپاسم شیرخواران از نظراتیولوژی علائم بالینی، Brain CT Scan، EEG، در بیمارستان مفید در سال های 79-77

چکیده:
هدف
در بین انواع مختلف سندرم های اپی لپتیک، اسپاسم شیرخواران یکی از بدخیم ترین آنها تلقی می شود، چرا که اثرات سوء ترمیم ناپذیری بر مغز کودک اعمال می کند و هر قدر طول مدت اسپاسم شیرخواران بیشتر باشد نتایج مخرب آن هم وخیم تر است. اکثر مبتلایان به این بیماری، کودکان کمتر از یکسال هستند و فقط 5 درصد موارد آن در سنین بالاتر از یکسال تظاهر می کند. هدف این پژوهش مطالعه کودکان 24-2 ماهه مبتلا به اسپاسم شیرخواران است.
روش بررسی
این مطالعه توصیفی بر روی 60 کودک 2-24 ماهه مبتلا به اسپاسم شیرخواران که بین سالهای 79-1377 به دپارتمان اعصاب کودکان بیمارستان مفید مراجعه کرده بودند، با تکنیک مشاهده، مصاحبه، معاینه و استفاده از پرسشنامه انجام گرفت. بیماران مورد بررسی 36 پسر و 24 دختر بودند.
یافته ها
از نظر اتیولوژی، 48 مورد (%80) سمپتوماتیک و 12 مورد (%20) کریپتوژیک و ایدیوپاتیک بودند. از نظر تظاهرات بالینی، 35 مورد (%58) از نوع فلکسور، 6 مورد (%10) از نوع اکستنسور و 19 مورد (%22) از نوع مخلوط بودند. در الکتروانسفالوگرافی به عمل آمده از بیماران، در همه موارد هیپس آریتمی دیده شد و سی تی اسکن مغزی بیماران در 11 مورد (%20) آتروفی مغزی را نشان داد و بقیه موارد (%80) نرمال بود.
نتیجه گیری
در مطالعه ما نوع سمپتوماتیک و فلکسور شایعتر بود. هیس آریتمی در الکتروآنسفالوگرافی همه بیماران دیده شد و سی تی اسکن مغزی در بیشتر موارد نرمال بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
magiran.com/p115114 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!