مقایسه کلینیکی دقت اپکس یاب الکترونیکی و رادیوگرافی در تعیین طول کانال ریشه در دندان های مولر شیری

پیام:
چکیده:
مقدمه

برای موفق بودن درمان پالپکتومی در دندان های شیری اندازه گیری دقیق طول کانال ریشه لازم است. تعیین طول با استفاده از پرتونگاری رایج ترین روش مورد استفاده بوده است، اما به دلیل عوارض ء پرتو و همچنین لزوم همکاری کودک معمولا با مشکلاتی همراه است. هدف از مطالعه، مقایسه دقت دستگاه آپکس یاب الکترونیکی NSK با پرتو نگاری معمولی برای تعیین طول کانال ریشه مولرهای شیری نکروز بود.

روش بررسی

تعداد 20 عدد دندان مولر شیری 3 کاناله فک پایین (10 دندان D و10 دندان E) در کودکان با رده سنی 7-5 سال با شرط عدم وجود کلسیفیکاسیون در پالپ چمبر و کانال ها، عدم درمان ریشه قبلی و پرفوراسیون کف اتاقک پالپی توسط پوسیدگی انتخاب شدند. حفره دسترسی ایجاد شد و طول کانال به وسیله آپکس یاب الکترونیکی NSK و رادیوگرافی تعیین و مقایسه شدند. پالپکتومی کامل شد و داده ها با استفاده از آزمون Paired Samples T test تجزیه و تحلیل شدند.

نتایج

در 56 کانال (3/99% موارد) طول اندازه گیری شده با آپکس یاب الکترونیکی با طول اندازه گیری شده در رادیوگرافی برابر بود. در 3 کانال (5% موارد) طول اندازه گیری شده با آپکس یاب 1 میلی متر کمتر از طول رادیوگرافی بود و در 1 کانال (7/1% موارد) طول اندازه گیری شده با آپکس یاب 1 میلی متر بیشتر از طول رادیوگرافی بود. تفاوت معنی داری بین این دو شیوه اندازه گیری دیده نشد (85/0.=p).

نتیجه گیری

آپکس یاب NSK در تعیین طول کانال دندان های مولر شیری با دقت عمل می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
360 تا 369
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1153483 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!