الگوی بیان hsa-miR-133b طی روند تمایز سلول های پیش ساز قلبی و تاثیر مهاری آن بر بیان ژن عامل پاسخ سرم

پیام:
چکیده:
هدف
تمایز سلول های بنیادی قلب با کمک میکروRNA ها، دریچه جدیدی را برای ترمیم انفارکتوس قلبی گشوده است.miR-1-2/133a-1 و miR-206/133b دو خوشه مجزا از خانواده میکروRNA ها هستند که به ترتیب در ماهیچه های قلبی و اسکلتی بیان می شود. چون miR-133b و miR-133a تنها در یک نوکلئوتید اختلاف دارند، احتمالا مسیرها وmRNA های یکسانی را مورد هدف قرار می دهند. هدف تحقیق حاضر، بررسی بیان احتمالی miR-133b در سلول های در حال تمایز قلبی و نیز تاثیر احتمالی آن بر دو ژن هدف دخیل در تمایزسلول های قلبی است.
مواد و روش ها
سلول های بنیادی قلب انسان از بانک سلولی پژوهشکده رویان (RSCB) تهیه و ابتدا با عامل دمتیلاسیون (5- azacytidine) به مدت سه روز تیمار و سپس یک روز در میان با اسید آسکوربیک و دو بار در هفته با پروتئین TGF-β1 تیمار شدند. در نهایت در هفته چهارم، روش های ایمنوسیتوشیمی، فلوسیتومتری و Real-Time PCR برای برخی عوامل رونویسی قلبی، تمایز سلول های بنیادی به سلول های قلبی را تایید نمود. سپس الگوی بیانی hsa-miR-133b و نیز دو ژن هدف عامل پاسخ سرم (SRF) و CCND2 (از ژن های کنترل کننده چرخه سلولی) طی مراحل تمایزی این سلول ها بررسی شد.
نتایج
سه هفته پس از شروع روند تمایز، سطح بیان hsa-miR-133b حدود پنج برابر سطح آن در هفته اول بود (05/0P<). برعکس و طبق انتظار، بیان ژن عامل پاسخ سرم به ترتیب افزایش و کاهش را در هفته اول و سوم نشان داد (05/0P<).
نتیجه گیری
با توجه به این که در هفته سوم روند تمایزی، سطح بیان hsa-miR-133b افزایش و سطح رونوشت ژن عامل پاسخ سرم کاهش یافته است، و از آن جا که عامل پاسخ سرم در تکثیر سلولی دخیل است، افزایش سطح miR-133b می تواند منجر به کنترل چرخه سلول های پیش ساز قلبی و تمایز ماهیچه قلبی شود. در نهایت نتایج پیشنهاد می کند که hsa-miR-133b به همراه hsa-miR-133a می تواند در تمایز سلول های قلبی دخیل باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p1153973 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!