بررسی تاثیر عصاره گیاه کالیگونوم بر پارامترهای اسپرم و میزان مرگ سلولی برنامه ریزی شده در بافت بیضه موش مسن

پیام:
چکیده:
هدف
آنتی اکسیدان ها از عناصر ضروری، برای حرکت اسپرم است. عصاره گیاه کالیگونوم دارای آنتی اکسیدان های مهمی چون کاتچین و کرستین است. هدف این مطالعه بررسی آثار عصاره گیاه کالیگونوم بر پارامتر های اسپرم و میزان مرگ سلولی برنامه ریزی شده در بافت بیضه موش مسن است.
مواد و روش ها
عصاره گیاه کالیگونوم در سه دوز 10، 30 و50 میلی گرم در کیلوگرم به موش های نر NMRI 11-13 ماهه تزریق شد. در این مطالعه 25 سر موش به پنج گروه شامل کنترل، شم و سه گروه آزمون تقسیم شدند. گروه های آزمون دوز 10، 30 و 50 میلی گرم در کیلوگرم از عصاره گیاه را به مدت 5 هفته و به صورت داخل صفاقی دریافت کردند. گروه شم نیز حلال دی متیل سولفوکسید را به شکل داخل صفاقی دریافت کرد. یک هفته پس از اتمام تزریقات و پس از جداسازی اپیدیدیم، پارامترهای اسپرم در گروه ها بررسی شد. در هر موش یکی از بیضه ها برای انجام پاساژ بافتی و رنگ آمیزی تانل در تثبیت کننده بوئن قرار داده شد.
نتایج
پارامترهای اسپرم شامل تحرک، میزان بقا و ریخت شناسی طبیعی اسپرم در گروه تیمار شده با دوز 30 میلی گرم در کیلوگرم نسبت به سایر گروه به صورت معنی دار بهبود پیدا کرد (05/0P≤). همچنین رنگ آمیزی تانل و شمارش تعداد سلول های دچار مرگ سلولی برنامه ریزی شده در بافت بیضه هریک از گروه های مورد مطالعه، نشان دهنده کاهش معنی دار این پارامتر در گروه تیمار شده با دوز 30 میلی گرم در کیلوگرم نسبت به سایر گروه ها بود (05/0P≤).
نتیجه گیری
دوز 30 میلی گرم در کیلوگرم از عصاره گیاه کالیگونوم منجر به بهبود کیفیت اسپرم و کاهش میزان مرگ سلولی برنامه ریزی شده در سلول های بافت بیضه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p1153976 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!