بررسی اثرات آمیگدالین بر ساختار بافتی کلیه موش سفید کوچک آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
آمیگدالین با نام تجاری لیترایل یک گلوکوزید سیانوژن با فعالیت ضد سرطانی می باشد که سمیت آن بر بافت ها، مورد بحث می باشد. هدف از مطالعه حاضر بررسی اثرات هیستولوژیک آمیگدالین بر کلیه موش سوری بود.
روش بررسی
32 سر موش سفید آزمایشگاهی نر بالغ به 4 گروه کنترل، آمیگدالین 10، 25 و 50 میلی گرم بر کیلوگرم، تقسیم شدند. به موش های گروه تجربی، به مدت 30 روز، آمیگدالین با غلظت های مورد نظر و به موش های گروه کنترل سالین نرمال تزریق گردید. سه روز بعد از آخرین تزریق، پس از بیهوش نمودن حیوانات و باز نمودن شکم، کلیه ها از بدن حیوانات خارج و توزین شدند. پس از رنگ آمیزی با هماتوکسیلین و ائوزین، لام های میکروسکوپی تهیه شدند. تعداد و اندازه گلومرول های کلیوی، قطر لوله های پروکسیمال و دیستال در گروه های مورد مطالعه با استفاده از نرم افزار Image Tool تعیین گردیدند.
یافته ها
نتایج مطالعه حاضر هیچ گونه تغییر معنی داری در تعداد و اندازه جسمک های کلیوی، قطر لوله های پروکسیمال و دیستال و حتی وزن کلیه در گروه های مورد مطالعه نشان نداد.
نتیجه گیری
مطالعه ی حاضر نشان داد که آمیگدالین با غلظت های 10، 25 و 50 میلی گرم بر کیلوگرم وزن، نمی تواند تغییرات معنی داری را در ساختمان بافت شناسی کلیه ایجاد نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
233
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1155670 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!