مشخصات اپیدمیولوژیک و عوامل خطر نیاز به مراقبت در بخش مراقبت های ویژه و مرگ در بیماران مبتلا به آنفلوانزای H1N1

پیام:
چکیده:
مقدمه
در سال 2009 میلادی پاندمی شکل جدیدی از ویروس H1N1 با توانایی انتقال از انسان به انسان بروز نمود. در کشور ما نیز این همه گیری در سال های 1388 و 1389 به وقوع پیوست. در این مطالعه، اپیدمیولوژی مبتلایان به آنفلوانزای H1N1 ارزیابی شد و عوامل خطر نیاز به مراقبت در بخش مراقبت های ویژه و مرگ شناسایی گردید.
روش ها
از ابتدا تا انتهای سال 1388 مبتلایان به آنفلوانزای H1N1 بستری شده در مرکز پزشکی الزهرا (س) در یک مطالعه ی مقطعی توصیفی بررسی شدند. یافته های دموگرافیک، علایم کلنیکی، یافته های آزمایشگاهی و رادیولوژیک و بیماری های زمینه ای افراد مورد مطالعه ثبت گردید. داده ها به وسیله ی آزمون های آماری 2χ، One way ANOVA و Student-t در سطح معنی داری 05/0 تحلیل گردید.
یافته ها
در طول مطالعه 74 زن و 76 مرد با تشخیص ابتلا به آنفلوانزای H1N1 به مطالعه وارد شدند. تب (87 درصد)، سرفه (76 درصد)، تنگی نفس (48/7 درصد) شایع ترین یافته های کلنیکی و لنفوپنی (3/49 درصد) شایع ترین یافته ی پاراکلنیکی بود. در 28 درصد موارد بیماران نیاز به حمایت تهویه ای پیدا نمودند. 23 نفر (3/15 درصد) از بیماران پذیرش شده فوت کردند. وجود علایم نورولوژیک (83/5 = OR)، لنفوپنی (87/2 = OR) و وجود انفیلتراسیون در رادیوگرافی قفسه ی صدری (67/1 = OR) در افزایش نیاز به پذیرش در بخش مراقبت های ویژه موثر بودند. بیشترین عوامل خطر مرگ به ترتیب ظهور علایم نورولوژیک (04/17 = OR)، درد شکم (60/5 = OR)، افزایش کراتین کیناز (89/4 = OR)، دیسترس تنفسی (67/3 = OR) و لنفوپنی (27/2 = OR) بودند.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که علایم نورولوژیک، لنفوپنی و انفیلتراسیون در رادیوگرافی قفسه ی صدری از عوامل خطر نیاز به پذیرش در بخش مراقبت های ویژه هستند. به علاوه علایم نورولوژیک، درد شکم، افزایش کراتین کیناز، دیسترس تنفسی و لنفوپنی احتمال مرگ را افزایش می دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
894 تا 902
لینک کوتاه:
magiran.com/p1158627 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!