ارزیابی توزیع دریافت معمول مواد مغذی و تخمین شیوع کمبود و اضافه ی دریافت آن ها در جمعیت عمومی بالای 40 سال نواحی مرکزی ایران: کاربرد روش NCI

پیام:
چکیده:
مقدمه

سلامتی افراد تحت تاثیر مواد مغذی دریافت شده در یک روز خاص، قرار نمی گیرد؛ بلکه تحت نفوذ عادات غذایی در طول یک دوره ی طولانی مدت می باشد. در روش هایی که به طور رایج استفاده می شوند، دریافت های معمول مولفه های غذایی، توام با سوگیری برآورد می شوند. با توجه به اوج گیری ظهور بیماری های مزمن در دوران میان سالی و سالمندی و نقش تعیین کننده ی تغذیه در ایجاد و درمان این بیماری ها، مطالعه ی حاضر با هدف ارزیابی توزیع دریافت معمول مواد مغذی منتخب در جمعیت عمومی بالای 40 سال نواحی مرکزی ایران با استفاده از یک روش آماری توانمند به نام NCI (National cancer institute) انجام گرفت.

روش ها

در این مطالعه ی مقطعی، با استفاده از اطلاعات مطالعه ی هم گروهی اصفهان در سال 1386 تعداد 1922 نفر از افراد بالای 40 سال مورد بررسی قرار گرفتند. دریافت های غذایی افراد با استفاده از یک پرسشنامه ی یادآمد خوراک 24 ساعته و دو ثبت غذایی، جمع آوری گردید. توزیع دریافت معمول مواد مغذی از طریق روش NCI برآورد شد. نسبت افرادی که در معرض خطر کمبود یا اضافه ی دریافت مواد مغذی قرار داشتند، از مقایسه ی مقادیر برآوردشده با استانداردهای توصیه شده، برای زنان و مردان به تفکیک برآورد گردید.

یافته ها

شیوع عدم کفایت ویتامین A برای مردان (7/96-3/58 درصد) در گروه های مختلف سنی اساسی تر از زنان (2/57-23/3 درصد) بود. دریافت های معمول کلسیم و فیبر غذایی برای درصد پایینی از افراد بررسی شده، بالاتر از استاندارد توصیه شده بود (حداکثر 7 و 28 درصد به ترتیب برای فیبرغذایی و کلسیم). تفاوت رعایت میزان توصیه شده ی کلسترول برای افراد 70 70-40 ساله بین زنان و مردان معنی دار بود (0001/0 > P).

نتیجه گیری

یافته های این مطالعه موید عدم کفایت دریافت ویتامین A، کلسیم و فیبر غذایی و تا حدودی اضافه ی دریافت کلسترول در جامعه ی مورد بررسی بود. بنابراین مصرف گروه های مهم غذایی مانند لبنیات، سبزی و میوه که منابع عمده ی ریزمغذی ها می باشند باید در این جامعه افزایش یابد. همچنین باید برنامه های مناسب مداخله ای مانند غنی کردن مواد غذایی و آموزش جهت اصلاح الگوی رژیم غذایی برای این دو گروه جمعیتی طراحی و اجرا گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
954 تا 972
لینک کوتاه:
magiran.com/p1158633 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!