تغییرات دید جوی و عوامل موثر بر آن در ایستگاه ژئوفیزیک تهران طی دوره 10 ساله (2011-2001)

پیام:
چکیده:
در این تحقیق، داده های دید جوی و عوامل موثر بر آن از قبیل مه، بارش،غبار (Haze) و توفان های گرد و خاک در ایستگاه سینوپتیک ژئوفیزیک برای دوره سال های 2001-2011 بررسی شده است. داده های آلودگی هوا مورد استفاده مربوط به شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران استفاده شده است. طی دوره 10 ساله، میانگین سالانه دید جوی مقدار 7/8 کیلومتر و میانگین های فصلی آن برای فصل های بهار، تابستان، پاییز و زمستان به ترتیب مقادیر 2/9، 7/9، 1/9 و 7/6 کیلومتر برآورد شد. کمترین دید افقی طی سال در ماه دسامبر (7/5 کیلومتر) و بیشترین آن در ماه اوت (9/9 کیلومتر) رخ می دهد.
به طورکلی پدیده های مه، بارش، غبار و توفان های گرد و خاک باعث کاهش دید جوی می شوند. بسامد رخداد دید جوی کمتر از 3 کیلومتر در فصل سرد بیش از سایر فصل ها است و مهم ترین عامل آن پدیده غبار است. در فصل سرد، مقادیر میانگین ماهانه دید جوی، با در نظر گرفتن رطوبت های نسبی کمتر از 60 درصد، 1 تا 2 کیلومتر افزایش می یابند.
میانگین سالانه هواویزهای PM10 طی دوره 3 ساله 2007-2009 مقدار mg/m3 9/68 برآورد شد و بیشینه فصلی هواویزها در ماه های ژوئیه و دسامبر رخ داده است. به طورکلی همبستگی منفی بین مقادیر روزانه دید جوی و غلظت ذرات معلق PM10 برقرار است و قوی ترین این همبستگی ها در فصل های بهار و تابستان رخ می دهد. اغلب پدیده های دید جوی کمتر از 3 کیلومتر در شرایط غلظت های زیاد هواویزهای PM10 و یا سرعت های کم باد، پایداری هوا، کاهش عمق اختلاط و در برخی موارد نیز در سرعت های بسیار بالای باد ناشی از توفان های گرد و خاک رخ می دهند. بررسی تغییرات ساعتی دید جوی طی روز نشان داد که در ایستگاه ژئوفیزیک اغلب بهترین دید جوی در ساعت های اولیه صبح رخ می دهد و به تدریج تا بعدازظهر، دید جوی کاهش می یابد. بررسی جهت وزش باد نشان داد که با شروع صبح به تدریج وزش باد جنوبی دشت به کوه (آناباتیک) آغاز می شود و آلاینده ها از مناطق جنوب شهر به شمال شهر انتقال و به تدریج دید جوی کاهش می یابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
128 تا 141
لینک کوتاه:
magiran.com/p1165922 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!