برآورد اقتصادی استفاده مجدد از لجن کارنجات آنودایزینگ آلومینیوم

پیام:
چکیده:

کارخانه های آبکاری آنودایزینگ آلومینیوم در انتهای فرآیند تصفیه پساب، حجم متنابهی لجن تولید می کنند که اگر به طرق متداول دفع نشود، مشکلات محیط زیستی بسیاری به وجود می آورد و از هزینه های تحمیلی محسوب می گردد. هدف از انجام این تحقیق برآورد اقتصادی استفاده مجدد از کیک لجن واحدهای آنودایزینگ آلومینیوم می باشد به طوری که باعث جلوگیری از رها سازی آن در محیط و کاهش آلوده سازی منابع آب، خاک و در نتیجه حفاظت محیط زیست شود، همچنین فروش محصولات بازیابی شده، صرفه های اقتصادی مناسبی را نصیب این کارخانجات می نماید. برای انجام این تحقیق، ابتدا اطلاعات مورد نیاز جهت انجام تحلیل هزینه- منفعت گردآوری شد. سپس برای انجام مطالعه موردی، کارخانه آنودایزینگ آبسکون انتخاب گردید و حجم پساب تولیدی کارخانه و میزان کیک لجن حاصل از تصفیه پساب مشخص شد از سوی دیگر با بررسی ترکیبات شیمیایی موجود در کیک لجن، دو کاربرد عمده شامل تولید آجر دیرگداز و ماده منعقد کننده برای این لجن شناسایی گردید. بعد از انجام تحلیل اقتصادی و با توجه به قیمت این محصولات، مشخص گردید در صورت استفاده از لجن آنودایزینگ به عنوان ماده اولیه در تهیه آجر نسوز سالیانه حدود 780 میلیون ریال سود نصیب صاحبان این صنایع خواهد گردید. همچنین مشخص شد کاربرد لجن آنودایزینگ به عنوان انعقاد دهنده در تصفیه فاضلاب های شهری سالیانه حدود 820 میلیون ریال سود نصیب واحدهای تصفیه فاضلاب خواهد کرد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
13
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1168191 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!