تاثیر کشت بر رطوبت قابل دسترس خاک در بافت های مختلف با استفاده از توزیع خلل و فرج

پیام:
چکیده:

رطوبت خاک تابعی از خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آن است، ولی کشت با تغییر این خصوصیات می تواند رطوبت قابل دسترس خاک را دست خوش تغییرات کند. برای بررسی این تغییرات منحنی رطوبتی خاک های 3 منطقه با بافت های مختلف شامل لوم رسی، لوم و لوم شنی رسی در نواحی تحت کشت و جفت مجاور آن ها که کشت در آن ها صورت نگرفته بود با استفاده از دستگاه صفحات فشاری در مکش های صفر، 33، 50، 100،500، 1000 و 1500 کیلوپاسکال اندازه گیری شد. درصد خلل و فرج خاک با استفاده از منحنی رطوبتی خاک محاسبه و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک شامل توزیع اندازه ذرات، کربن آلی، کربنات کلسیم معادل، جرم مخصوص ظاهری، ظرفیت تبادل کاتیونی و واکنش خاک اندازه گیری شدند. نتایج نشان داد که کشت در هر سه نوع بافت خاک سبب کاهش میزان رطوبت قابل دسترس شده اما این کاهش رطوبت در خاک های با بافت سبک کم ترین مقدار بوده است. چون کشت و کار کم ترین تاثیر را در تغییر خصوصیات خاک های شنی از جمله بافت و ساختمان آن نسبت به خاک های با بافت دیگر داشته است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
131
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1170716 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!