عوامل تنش زا و روش های سازگاری در بیماران تحت دیالیز خونی در مرکز آموزشی درمانی امام رضا (ع) تبریز در سال 1388

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بیماران تحت درمان با دیالیزخونی اغلب در سازگاری با تنش های ناشی از بیماری دچار مشکلاتی می شوند. اطلاع از انواع علل تنش زا و روش های سازگاری مورد استفاده، کمک به سزایی در اجرای مراقبت موثر از افراد دچاربیماری های مزمن می نماید. لذا هدف از انجام این مطالعه تعیین عوامل تنش زا و روش های سازگاری در بیماران دیالیزخونی می باشد.
روش کار
در این مطالعه مقطعی با روش سرشماری به بررسی عوامل تنش زا و روش های سازگاری 70 بیمار تحت درمان دیالیز خونی در مرکز آموزشی درمانی امام رضا (ع) تبریز در سال 1388 پرداخته شد. روش گردآوری داده ها، مصاحبه ساختارمند با استفاده از پرسشنامه بود. پرسشنامه در سه قسمت، مشخصات فردی-اجتماعی، مقیاس تنش زاهای دیالیز خونی و مقیاس سازگاری جالویک بود. داده ها با SPSS.15 و با بهره گیری از روش های آماری توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
عوامل تنش زا اصلی در این بیماران، عوامل روانی اجتماعی بودند که روش های سازگاری عاطفه محور در پاسخ به این عوامل بیشتر استفاده می شدند. شدت تنش در بیماران با میانگین کلی 14/9±88/41 در حد «متوسط» بود. میانگین امتیاز استفاده از روش های سازگاری 19/18±94/70 بوده که در رتبه بندی به صورت «بعضی اوقات از آن روش استفاده می کنم» تفسیر شد، میانگین نمرات تاثیر روش های سازگاری نیز 42/19±57/49 بوده که در رتبه بندی به صورت «آنروشکمی موثر بود» تفسیر گردید. ارتباط معنی داری بین وضعیت درآمد و عوامل تنش زا و نیز ارتباط آماری منفی و ضعیفی بین سن و استفاده از روش های سازگاری مشخص گردید.
نتیجه گیری
با توجه به مواجهه مکرر بیماران با عوامل تنش زای روانی- اجتماعی و میزان بهره گیری ناکافی این بیماران از روش های سازگاری به ویژه نوع موثر این روش ها، بایستی برنامه های آموزشی، مشاوره ای و حمایتی، در جهت تسهیل فرآیند سازگاری بیماران همودیالیزی با این عوامل تنش زا صورت پذیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 11
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1175265 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!