بررسی فراوانی اضطراب و افسردگی در بیماران تحت درمان نگهدارنده با متادون

چکیده:
مقدمه
افسردگی و اضطراب از شایع ترین مشکلات روانپزشکی همراه در بیماران با درمان نگهدارنده متادون است که از یک سو منجر به پیش آگهی و پیامد درمانی بدتر خواهد شد و از سوی دیگر تشخیص و درمان بموقع آنها باعث افزایش بهبود و ارتقای کیفیت زندگی می شود.
هدف
بررسی فراوانی علایم اضطراب و افسردگی در بیماران با درمان نگهدارنده متادون
مواد و روش ها
مطالعه ای توصیفی– مقطعی در سال 1391 بر 150 بیمار 60-18 ساله مرد مراجعه کننده به درمانگاه درمان نگهدارنده متادون مرکز آموزشی- درمانی شفای رشت به روش نمونه گیری متوالی انجام شد. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه دموگرافی بیماران و پرسشنامه های اضطراب و افسردگی بک بود. داده ها با نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 تجزیه و تحلیل شد و اختلاف آماری کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.
نتایج
از 150 بیمار مطالعه، 74 نفر (3/49%) علایم اضطرابی و 75 نفر (50%) علایم افسردگی داشتند. رابطه بین سن پایین، تجرد، دوز بالای متادون و، سکونت در شهر با علایم اضطرابی معنی دار بود (05/0>P). مجرد بودن، دوز بالای متادون، سکونت در شهر و سابقه خانوادگی اختلال روانپزشکی با علایم افسردگی رابطه معنی دار داشتند (05/0>P).
نتیجه گیری
مجرد بودن، دوز بالای متادون و سکونت در شهر همراهی بالایی با بروز علایم اضطراب و افسردگی در بیماران با درمان نگهدارنده متادون داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
62 تا 67
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1186664 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!