گذاری بر جغرافیای تاریخی قهستان

نویسنده:
چکیده:
تقسیم بندی مناطق جغرافیایی از قدیم الایام بر مبنای عوامل و فاکتورهای مشخص و معینی در طی دوره های تاریخی وجود داشته است. این تقسیم بندی ها عمدتا بر ساختار های طبیعی و انسانی مناطق، منطبق و هدف اصلی آن تسهیل اداره کشور پهناور و وسیع ایران است. نکته در خور تامل و توجه از دیدگاه جغرافیا در این تقسیم بندی ها، تقسیم کشور به مناطف مختلف بر مبنای ویژگی هایی بوده که حدود آن را عوامل نسبتا ثابت طبیعی از قبیل: کوه، دشت، دریا و رودخانه معین می نموده است. هر چند این مناطق به لحاظ برخورداری از وحدت عوامل انسانی و فرهنگی نیز دارای تجانس و همگنی بوده اند.
منطقه قهستان که امروزه بخش های عمده آن در محدوده خراسان جنوبی واقع شده در دوره های تاریخی مختلف به عنوان یک واحد جغرافیایی مهم و شناخته شده مطرح بوده و حدود آن تقریبا با محدوده کوهستانی شرق ایران انطباق داشته است.
در این مقاله سعی شده به استناد متون جغرافیایی و تاریخی معتبر، خاستگاه جغرافیایی قهستان، تحولات آن در ادوار تاریخی و برخی ویژگی های جغرافیایی آن از قبیل: اقلیم، حدود و شهرهای مهم بررسی گردد. امید است بتوانیم زوایایی از جغرافیای تاریخی این خطه کهن را برای علاقه مندان به جغرافیا، تاریخ و فرهنگ آن روشن سازیم.
زبان:
فارسی
در صفحه:
49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1187280 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!