ارزیابی ویژگی های فیزیکی، شیمیایی و حسی پنیر تقلیدی حاوی کنسانتره ی پروتئینی آب پنیر و پنیر اصلاح شده ی آنزیمی لیقوان

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
پنیرهای تقلیدی محصولاتی مشابه پنیر هستند که از اختلاط ترکیبات منفرد نظیر چربی، پروتئین، آب و اسیدهای خوراکی به همراه مخلوطی از نمک های امولسیون کننده تهیه می شوند. منبع پروتئین اصلی در محصولات پنیر تقلیدی بر پایه ی لبنی و بخشی لبنی، کازئین رنت یا کازئینات های سدیم و کلسیم است. کازئین رنت به دلیل ویژگی های عملکردی و طعم مناسب به دیگر منابع ترجیح داده می شود، اما در این پژوهش به دلیل عرضه بیشتر و قیمت مناسب تر کازئینات سدیم در ایران، از این منبع پروتئینی استفاده شد و از کنسانتره ی پروتئینی آب پنیر ((WPC و پنیر اصلاح شده آنزیمی ((EMCلیقوان به منظور اصلاح خصوصیات عملکردی و حسی پنیر تقلیدی حاصل استفاده شد.
مواد و روش ها
پنیر تقلیدی با سه سطح WPC(صفر، 5/1 و 3 درصد) و سه سطح EMC(صفر، 5/2 و 5 درصد) فرموله شد. قابلیت ذوب و رنگ محصول با روش پردازش تصویر ارزیابی شد. دیگر ویژگی های بافتی شامل سختی، چسبندگی، پیوستگی و قابلیت ارتجاعی با استفاده از دستگاه آنالیز بافت مورد بررسی قرار گرفتند. آزمون های شیمیایی با روش های متداول و ارزیابی حسی با روش هدونیک 5 امتیازی انجام شد.
یافته ها
همه ی ویژگی های بافتی تحت تاثیر سطوح متفاوت WPCو EMC قرار گرفتند (05/0p<). آزمون های شیمیایی نشان دادند که افزایش هر دو شاخص، مقدار پروتئین، pH و خاکستر را در پنیر تقلیدی تولید شده تحت تاثیر قرار می دهد (05/0p<) اما اختلاف معنی داری در میزان چربی، نمک و رطوبت نمونه ها مشاهده نشد. تاثیر هر دو فاکتور مورد بررسی بر شاخص های رنگی معنی دار تشخیص داده شد (05/0p<). در آزمون حسی انجام شده ارزیاب ها تفاوت معنی داری را برای پذیرش کلی نمونه های حاوی سطوح 5/2 و 5 درصد از EMC گزارش نکردند.
نتیجه گیری
ویژگی های فیزیکی و شیمیایی و حسی پنیر تقلیدی به طور معنی داری (05/0 >p) تحت تاثیر فاکتورهای WPC و EMC قرار گرفته و میزان این تاثیرپذیری وابسته به سطوح فاکتورهای مورد استفاده بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 102
لینک کوتاه:
magiran.com/p1188508 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!