برآورد تولید علوفه با استفاده از شاخصهای اقلیمی (بارندگی، دما و سرعت باد) مطالعه موردی: مراتع استپی پیشکوه استان یزد

پیام:
چکیده:
در یک اکوسیستم، تولیدات گیاهی مقدار انرژی قابل دسترس برای مصرف کننده و تجزیه کننده ها را تعیین می کنند. بنابراین شناخت روند تغییرات و عوامل موثر بر تولید، پیش زمینه اصلی درک فرایندها و مدیریت بهینه آن اکوسیستم بشمار می روند. در اکوسیستمهای مرتعی خشک و نیمه خشک، متغیرهای اقلیمی با تاثیر بر میزان رطوبت قابل دسترس درون پروفیل خاک، به شدت ترکیب و تولیدات گیاهی را تحت تاثیر قرار می دهند. در این راستا در پایگاه مطالعاتی صدرآباد واقع در منطقه پیشکوه استان یزد، تاثیر متغیرهای بارندگی، دما و سرعت باد بر تولید گونه های غالب گیاهی، طی 9 سال مورد بررسی قرار گرفت. به این منظور هر ساله درصد پوشش تاجی و تولید گیاهان داخل پلاتهای تصادفی مستقر در طول ترانسکتهای دائمی خطی اندازه گیری شد. داده های اقلیمی نیز از نزدیک ترین ایستگاه هواشناسی تهیه گردید. رابطه بین مقادیر تولید و متغیرهای اقلیمی بوسیله آنالیز همبستگی و رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که میزان بارندگی طی دوره های آذر تا اسفند، آذر تا فروردین و فروردین ماه به ترتیب بیشترین تاثیر را بر تولید گونه های Artemisia sieberi، Iris songarica و دو گونهStipa barbata وStipa arabica داشتند. درحالی که دمای تیرماه به همراه بارش آذر تا اسفند تاثیر بارزی بر تولید گونهStachys inflata گذاشتند. تولید گونه های Iris songarica و Stipa barbata علاوه بر متغیر بارش تحت تاثیر سرعت باد فروردین نیز قرار داشتند. در نهایت نتایج نشان داد از بین متغیرهای اقلیمی بارش آذر تا اسفند بیشترین تاثیر را بر تولید کل منطقه داشت. بنابراین می توان برای برآورد تولید علوفه مرتع به منظور تعیین ظرفیت چرایی منطقه از آن بهره برد.
زبان:
فارسی
صفحات:
240 تا 249
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1195281 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!