تعیین الگوی حساسیت ضد میکروبی و توزیع ژن bla CTX-M در سویه های اسینتوباکتر بومانی جداشده از نمونه های بالینی به روش فنوتیپی و PCR

پیام:
چکیده:
مقدمه

امروزه سوش های اسینتوباکتر بومانی مقاوم دارو به عنوان یکی از پاتوژن های فرصت طلب مشکل آفرین، به ویژه در بخش مراقبت های ویژه در جهان مطرح می باشند. این مطالعه به منظور تعیین مقاومت آنتی بیوتیکی اسینتوباکتر بومانی و فراوانی سویه های مولد بتالاکتاماز های وسیع الطیف (Extended-Spectrum Beta-lactamase یا ESBL) و بررسی شیوع آنزیم بتالاکتامازی CTX-M-IIانجام شد.

روش ها

این مطالعه در سه بیمارستان بزرگ شهر تهران بر روی 500 نمونه ی کلینیکی طی مدت یک سال انجام شد. پس از شناسایی سویه های اسینتوباکتر بومانی تست حساسیت بر روی 130 ایزوله ی اسینتوباکتر، که بیشتر مربوط به نمونه های خون بودند، نسبت به 4 آنتی بیوتیک مختلف با استفاده از روش انتشار دیسک (Disk diffusion) کربی بائر و بر اساس دستورالعمل CLSI (Clinical and Laboratory Standards Institute) انجام گردید و حداقل غلظت بازدارندگی برای سفی پیم و سفتازیدیم و سفوتاکسیم تعیین گردید. جهت شناسایی سویه های مولد ESBL روش دیسک ترکیبی و جهت شناسایی سویه های حاوی ژن های مقاومت، تست PCR (Polymerase chain reaction) برای ژن کدکننده ی آنزیم بتالاکتامازی CTX-M-II انجام گردید.

یافته ها

بیشترین مقاومت را به سفی پیم، سفتریاکسون از خود نشان دادند و حداقل غلظت بازدارندگی نسبت به سفی پیم در 91 درصد، نسبت به سفتازیدیم در 84 درصد و نسبت به سفوتاکسیم در 80 درصد از نمونه ها MIC (Minimum inhibitory concentration) بیشتر از 128 میکروگرم در میلی لیتر بود. بر طبق نتایج آزمون دیسک ترکیبی نیز20 درصد سویه ها ESBL بودند. نتایج PCR نشان داد که 19 درصد از ایزوله ها حامل ژن کدکننده ی آنزیم بتالاکتامازی CTX-M-II بودند.

نتیجه گیری

اسینتوباکتر بومانی مقاوم به چند دارو در ایران در حال گسترش می باشد و خطر مهمی برای بیماران بستری شده محسوب می گردد. با توجه به مطالعه ی حاضر در این باکتری مکانیسم های دیگری غیر از تولید بتالاکتامازهای وسیع الطیف مانند پمپ های ترشحی و تغییر در پورین ها نیز سبب مقاومت می گردند، که باید مورد توجه قرار گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1443 تا 1451
لینک کوتاه:
magiran.com/p1195557 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!