مقایسه کارایی سه روش استخراج DNA از باله و فلس اردک ماهی (Esox lucius)

پیام:
چکیده:
استخراج DNA ژنومی با کمیت و کیفیت مطلوب ازنیاز های اساسی ژنتیک مولکولی است. لذا امروزه برای استخراج DNA از روش های بافت های مختلف موجودات استفاده می شود. از منظر حفاظت گونه ها، روش های غیر مخرب و غیر کشنده، نمونه برداری در الویت می باشند. این مطالعه با هدف معرفی روش بهینه استخراج DNA از دو بافت باله و فلس اردک ماهی از طریق مقایسه سه روش فنل - کلروفرم، روش نمک فوق اشباع واستات آمونیوم صورت پذیرفت. برای انجام این مقایسه از 90 نمونه باله و فلس اردک ماهی جمع آوری شده از استانهای گیلان و مازندران استفاده شد. پس از تخلیص DNA از دو بافت مذکور پارامتر های کمی و کیفی به ترتیب با استفاده از دستگاه نانودراپ و ژل آگارز 1% و همچنین قابلیت تکثیر DNA توسط نشانگر ریزماهواره و با استفاده از آغازگر ELU19 مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد بالاترین کارایی در مواردی که غلظت DNA واجد اهمیت می باشد به ترتیب ازروش فنل – کلروفرم و بافت باله حاصل می شود و در مواردی که غلظت اهمیت کمتری دارد روش نمک اشباع و بافت باله یا فلس نتایج بهتری در بر خواهند داشت. همچنین با توجه به نتایج PCR-SSCP اندازه باند های حاصله 150bp بود و کیفیت باند ها در بافت باله با استفاده از روش فنل - کلروفرم و نمک اشباع نسبت به فلس با سه روش به کاربرده دیگر بهتر بود. در مجموع روش نمک اشباع به واسطه عدم استفاده از مواد سمی و با توجه به هزینه کمتر در استخراج DNA از اردک ماهی توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
3200 تا 3205
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1207870 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!