اثر17-α هیدروکسی پروژسترون کاپروات درکاهش زایمان زودرس در حاملگی های حاصل از تکنولوژی های پیشرفته کمک باروری (کارآزمایی بالینی تصادفی شده)

پیام:
چکیده:
مقدمه
زایمان زودرس یکی از مهم ترین علل مرگ و میر و ناتوانی نوزادان است. زایمان زودرس دیرهنگام (34 تا 36 هفتگی) تقریبا %75 تولدها را شامل می شود. زایمان های حاصل از تکنولوژی های پیشرفته کمک باروری در ریسک افزایش یافته زایمان زودرس قرار دارند.
هدف
این مطالعه با هدف تعیین اینکه آیا آغاز و ادامه درمان با 17- α هیدروکسی پروژسترون کاپروات می تواند خطر زایمان زودرس و یا مرگ و میر و ناتوانی نوزادی را از این طریق کاهش دهد یا خیر، صورت پذیرفت.
مواد و روش ها
در این کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوکور، حاملگی های تک قلو در دو مرکز نازایی یزد به کار گرفته شد. در گروه اول تزریق αHPC17 از شرکت ابوریحان (Femolife) به طور هفتگی و در گروه دیگر تزریق با دارونما صورت پذیرفت که این تزریقات از 16 تا 36 هفتگی انجام شد. اطلاعات در مورد پیامدهای حاملگی، عوارض دارویی و نوزادی از طریق پیگیری با پرسشنامه، جمع آوری و از طریق روش های آماری آنالیز شد.
نتایج
نتایج نشان داد که، تفاوت معنی داری بین فراوانی زایمان زیر 37 هفته و بالای 37 هفته وجود نداشت (7/7% در مقابل 19/1% و 0/203=p). ریسک زایمان زودرس در گروه دارونما 48/2 بالاتر از گروه دارو بود که البته این تفاوت معنی دار نبوده (9/94-0/81=CI) و عوارض دارویی Femolife به طور معنی داری کمتر از گروه دارو نما بود. شایع ترین عارضه جانبی دیابت حاملگی بود، همچنین عوارض موضعی شایع نبودند. بستری نوزاد در NICU نیز بین دو گروه به طور معنی داری اختلاف نداشت.
نتیجه گیری
گرچه به نظر می رسد αHPC17 باعث کاهش معنی دار زایمان زودرس در حاملگی های تک قلوی حاصل از ART نمی شود، اما با توجه به اینکه عارضه جانبی مهمی ندارد، می تواند در بهبود پیامد این نوع حاملگی ها موثر بوده و ریسک خطر را کاهش دهد. یک کارآزمایی بالینی بزرگتر ضروریست تا در فهم بهتر علل زایمان زودرس و کاهش زایمان زودرس دیرهنگام و مرگ و میر نوزادی و ناتوانی حاصل از آن به ما کمک کند.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
785 تا 790
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1209159 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!