مقایسه مقدماتی پاسخ پایدار شنوایی راه استخوانی در افراد با شنوایی هنجار و افراد کم شنوا

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
پاسخ پایدار شنوایی روشی نوین برای تخمین آستانه شنوایی به ویژه در جمعیت سخت آزمون است. اطلاعات کمی در خصوص آستانه پاسخ پایدار شنوایی راه استخوانی به ویژه در افراد کم شنوا وجود دارد. هدف پژوهش حاضر، تعیین و مقایسه پاسخ پایدار شنوایی راه استخوانی در افراد با شنوایی هنجار و مبتلا به کاهش شنوایی حسی بود.
روش بررسی
مطالعه مقطعی حاضر روی 10 فرد با شنوایی هنجار و 10 فرد مبتلا به کاهش شنوایی حسی در محدوده سنی 30-15 سال، انجام شد. پاسخ پایدار شنوایی و ادیومتری تن خالص در پاسخ به محرک راه استخوانی در فرکانس های 500 و 2000 هرتز در هر دو گروه ثبت شد.
یافته ها
در هر دو گروه بین آستانه ادیومتری تن خالص و پاسخ پایدار شنوایی راه استخوانی اختلاف معنی دار آماری وجود نداشت. تفاوت بین آستانه رفتاری و پاسخ پایدار شنوایی هم در افراد با شنوایی هنجار، هم در مبتلایان به کاهش شنوایی حسی، در فرکانس 500 هرتز بیشتر از 2000 هرتز بود و این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (به ترتیب 033/0=p و 017/0=p). مقایسه تفاوت بین ادیومتری تن خالص و پاسخ پایدار شنوایی راه استخوانی بین دو گروه اختلاف معنی دار آماری نشان داد(001/0=p).
نتیجه گیری
در هر دو گروه مورد مطالعه، اختلاف بین آستانه پاسخ پایدار شنوایی و ادیومتری راه استخوانی از نظر آماری معنی دار نبود پاسخ پایدار شنوایی راه استخوانی با افزایش افت شنوایی و افزایش فرکانس، به آستانه رفتاری نزدیک تر می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
28 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1210512 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!