بررسی اثربخشی برنامه آموزشی مراکز مشاوره قبل از ازدواج استان همدان برمبنای تئوری عمل منطقی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
طلاق، بارداری های ناخواسته و ازدواج های ناموفق سبب وارد شدن آسیبهای شدید، روانی، عاطفی، جسمی و مادی، بر افراد، خانواده ها و در نهایت جامعه می گردد. این در حالی است که مشاوره های قبل از ازدواج یکی از موثرترین راه های پیشگیری از این آسیبها و مشکلات است. این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزشی مراکز مشاوره قبل از ازدواج استان همدان برمبنای تئوری عمل منطقی انجام گردید.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، از میان زوجین شرکت کننده در کلاسهای مشاوره قبل از ازدواج استان همدان400 نفر بصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز به کمک پرسشنامه ای که بر مبنای سازه های تئوری عمل منطقی طراحی شده و پایایی و روایی آن سنجیده شده بود، قبل و بعد از آموزش در کلاس، تکمیل و جمع آوری شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزارآماری spss 16 توسط آزمون t زوجی و رگرسیون خطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج
نتایج به دست آمده نشان می دهد، میانگین سن زوجین مورد مطالعه 64/5 ± 16/23 است. اختلاف معنا داری برای میانگین نمره آگاهی، نگرش، هنجارهای انتزاعی ترغیب کننده رعایت اصول مطرح شده در کلاسهای آموزشی پیش از ازدواج، بین زوجین شرکت کننده وجود دارد(001/0p<). اما، تغییر معنی داری در نمره میانگین قصد رعایت اصول بهداشتی مشاهده نگردید (053/0=p).
نتیجه گیری
اثربخشی کلاسهای آموزشی پیش از ازدواج به شیوه ای که در حال اجراست بسیار پایین می باشد؛ بنابراین به نظر می رسدکه برای رسیدن به تغییر رفتار نسبتا«پایدار در زوجین جوان و ارتقای سطح سلامت آنان، باید به کیفیت کلاسهای آموزشی پیش از ازدواج توجه بیشتری شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
241
لینک کوتاه:
magiran.com/p1213803 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!