مروری بر ابرآبگریزی: خاصیتی ویژه در منسوجات

پیام:
چکیده:

در موارد بسیاری، خواص سطح پلیمرها متفاوت از خواص توده کالا و حتی مهم تر از آن است. ساختار سطح الیاف، در فرایند و استفاده بعدی الیاف و منسوجات، از اهمیت بسیاری برخوردار است. زیرا خواصی همچون اصطکاک، چسبندگی، جذب، نفوذ مایعات، رنگ پذیری، آبگریزی و آبدوستی همگی تحت تاثیر سطح هستند. برای تولید مواد نساجی با کارایی مدنظر، سطح الیاف معمولا با پوشش های پلیمری اصلاح می شود. مدتهاست که آبگریزی سطح الیاف یکی از مهم ترین اهداف صنایع بوده است. به تازگی، برای افزایش مقدار آبگریزی سطح، افزون بر استفاده از پوشش های آبگریز با انرژی سطحی کم، از تغییر فیزیکی ساختار سطح به شکلی که زبری هایی در ابعاد میکرو- نانو ایجاد شود، نیز استفاده می شود. چنین سطوحی به عنوان سطوح ابرآبگریز با خواصی شبیه برگ نیلوفر آبی شناخته می شوند. تاکنون از روش های متعددی برای ایجاد زبری سطح و مواد مختلف همچون سیلان ها و فلوئوروکربن ها برای کاهش انرژی سطح استفاده شده تا بتوان سطح ابر آبگریز را روی مواد مختلف مانند فلز، شیشه، پلیمر و منسوج ایجاد کرد. در این مقاله، مختصری درباره منسوجات ابرآبگریز، روش تهیه و خواص آنها بحث شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 38
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1214428 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!