بررسی وضعیت برنامه درسی پنهان دانشگاه علوم پزشکی کاشان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مجموعه تجاربی که فراگیران در نظام آموزشی کسب می کنند، محدود به برنامه ی درسی آشکار نیست و عوامل دیگری در قالب برنامه ی درسی پنهان، در شکل گیری یادگیری های دانشجویان نقش قابل توجهی دارند. هدف از پژوهش حاضر بررسی مولفه های برنامه ی درسی پنهان دانشگاه علوم پزشکی کاشان از دیدگاه دانشجویان بود.
روش بررسی
روش انجام پژوهش، از نوع توصیفی پیمایشی و جامعه ی آماری شامل دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال تحصیلی 92-1391 بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم تعداد 111 نفر از دانشجویان به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه برنامه ی درسی پنهان با 36 گویه بود که ضریب پایایی آن با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ 86/0 به دست آمد. روایی پرسشنامه به صورت محتوایی مورد تایید کارشناسان قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی (فراوانی، درصد و میانگین) و استنباطی (آزمون t و تحلیل واریانس چندگانه) انجام گردید.
یافته ها
یافته ها نشان داد میانگین جایگاه برنامه درسی پنهان به میزان 26/3 بالاتر از حد متوسط است. همچنین بین دیدگاه دانشجویان در مورد جایگاه برنامه ی درسی پنهان تفاوت معناداری وجود نداشت.
نتیجه گیری
تغییر و بهبود عناصر برنامه ی درسی پنهان در راستای رشد مهارت های دانشجویان و خنثی سازی مشکلاتی که در این مسیر می تواند ایجاد کند، ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
14 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p1218442 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!