حذف همزمان سیانید و کروم (VI) از محلول های آبی با استفاده از فرآیندهای انعقاد و لخته سازی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سیانید و کروم در فاضلاب صنایع مختلفی مانند آهن و استیل، استخراج ذغال سنگ و آبکاری فلزات وجود دارند، سمیت بالا و اثرات سوء آن ها بر سلامتی موجودات زنده، دلیلی بر ضرورت کنترل غلظت این آلاینده ها در طبیعت است. هدف اصلی این مطالعه، حذف همزمان سیانید و کروم از محلول های آبی با استفاده از فرآیندهای انعقاد و لخته سازی بود.
روش کار
این تحقیق یک مطالعه تجربی می باشد که در مقیاس آزمایشگاهی به وسیله دستگاه جارتست انجام شد. در طی انجام فرآیند ترسیب، اثر pH، غلظت منعقدکننده کلریدفریک و زمان ته نشینی بر راندمان حذف این آلاینده ها از محیط های آبی مورد مطالعه قرار گرفت. سنجش غلظت سیانید و کروم به ترتیب توسط روش های رنگ سنجی و جذب اتمی شعله ای انجام گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد که سیانید و کروم با غلظت های اولیه mg/L10 در شرایط بهینه 7=pH،g/L 7/0=FeCl3 بعد از مدت زمان ته نشینی 60 دقیقه به ترتیب راندمان حذفی معادل 38% و 93 % خواهند داشت. بعلاوه، با افزایش زمان ته نشینی به بالاتر از 60 دقیقه، تغییر محسوسی در روند افزایش راندمان های حذف مشاهده نشد.
نتیجه گیری
اگرچه روش رسوب دهی شیمیایی یکی از گزینه های مناسب برای حذف کروم بود، اما در حذف سیانید به خوبی عمل نمی نمود. بنابراین با توجه به محدودیت های دفع پساب حاوی این آلاینده ها، بهتر است این روش بصورت تلفیقی به همراه فرآیندهای دیگر مانند فنتون استفاده شود تا کارایی فرآیند افزایش یابد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
312
لینک کوتاه:
magiran.com/p1218850 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!