مطالعه مورفومتریک بیضه و هیستومتریک لوله های اسپرم ساز در شترمرغ های مواجهه شده با کوآنزیم 10Q

پیام:
چکیده:
زمینه مطالعه

امروزه استفاده از کوآنزیم 10Q به عنوان مکمل خوراکی یا تزریقی در بهبود ناباروری در مردان بسیار موثر بوده است. نقش اصلی 10COQ، حضور در زنجیره انتقال الکترون در طی فرایند تنفس سلولی به منظور تولید انرژی در غشای میتوکندری است.

هدف

هدف از انجام این مطالعه بررسی اثرات کوآنزیم 10Q بر خصوصیات مورفولوژیک بیضه و هیستولوژیک لوله های اسپرم ساز شترمرغ بود.

روش کار

18 شترمرغ نر شش ماهه، از نژاد آفریقای جنوبی (استروتیو کاملوس استرالیس) انتخاب و به سه گروه6 تایی تقسیم شدند. گروه اول یا شاهد فقط با جیره نگهداری تغذیه شدند، به گروه دوم mg/kg 10 کوآنزیم 10Q به ازای هرکیلو گرم وزن بدن و به گروه سوم mg/kg 20 کوآنزیم 10Q به ازای هر کیلوگرم وزن بدن نیز داده شد. این کوآنزیم به صورت روزانه، خوراکی و یک بار در روز داده شد. بعد از گذشت دو ماه پرنده ها کشتار شده و اندیکس گونادوسوماتیک، وزن بیضه ها، طول و قطر آنها، قطر لوله های اسپرم ساز، قطر لومن و ارتفاع اپیتلیوم آنها و نیز تعداد سلو های اسپرماتوگونی، اسپرماتوسیت اولیه، سرتولی و لیدیگ در گروه های شاهد و آزمایشی مقایسه گردید. پرنده ها در ابتدای دوره، روز 30 و روز 60 برای بررسی های اندوکرین خونگیری شده و پلاسمای خون آنها برای اندازه گیری غلظت پلاسمایی هورمون تستوسترون و کلسترول جدا گردید.

نتایج

با خوراندن کوآنزیم 10Q به شترمرغ ها، وزن، قطر، طول و اندیکس گونادوسوماتیک بیضه به طور معنی داری در گروه های آزمایشی نسبت به گروه کنترل افزایش یافت (05/0“.)p بررسی های هیستومتری نیز نشان از افزایش معنی دار قطر لوله های اسپرم ساز، قطر لومن و ارتفاع اپیتلوم آنها و همچنین افزایش معنی دار تعداد سلول های اسپرماتوگونی و اسپرماتوسیت اولیه، سرتولی و لیدیگ داشت (05/0“.)p بررسی های آندوکرین افزایش معنی دار غلظت پلاسمایی هورمون تستوسترون را در گروه های mg/kg 10 و mg/kg 20 نسبت به گروه شاهد نشان داد ولی این افزایش در مورد کلسترول معنی دار نبود.
نتیجه گیری نهایی: کوآنزیم 10Q خوراکی می تواند اثرات مطلوبی بر خصوصیات تولیدمثلی شترمرغ های نر داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
349 تا 357
لینک کوتاه:
magiran.com/p1218927 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!