تاثیر مصرف خرما در اواخر بارداری بر شروع زایمان در زنان نخست زا

پیام:
چکیده:
مقدمه
بارداری طولانی، یکی از مشکلات مامایی و شایع ترین علت القاء زایمان محسوب می شود که علاوه بر عوارض مادری و جنینی، میزان سزارین را افزایش می دهد. بر اساس مطالعات انجام شده، مصرف خرما در شروع و پیشرفت زایمان نقش دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر مصرف خرما در اواخر بارداری بر شروع زایمان در زنان نخست زا انجام شد.
روش کار
این مطالعه کارآزمایی بالینی در سال 1392 بر روی 210 زن نخست زای 35-18 ساله مراجعه کننده به بیمارستان ام البنین (س) شهر مشهد انجام شد. افراد به روش تصادفی به دو گروه 105 نفره مداخله و کنترل تقسیم شدند. گروه مداخله از هفته 37 بارداری تا شروع دردهای زایمانی، روزانه 75- 70 گرم خرما مصرف کردند و در گروه کنترل، مراقبت معمول انجام می شد و طی مطالعه مصرف خرما نداشتند. ابزار گردآوری داده ها شامل فرم های پرسشنامه، معاینه، مشاهده و شمارش حرکات جنین و چک لیست مصرف خرما بود. داده ها پس از گردآوری با استفاده از نرم افزار SPSS (نسخه 14) و آزمون های آماری کای اسکوئر و تی تست مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها
بین دو گروه مداخله و کنترل از نظر شروع زایمان اختلاف معنی داری وجود داشت و درصد القاء زایمان در گروه کنترل، بالاتر از مداخله بود (001/0p<). میانگین اتساع دهانه رحم در زمان پذیرش نیز در گروه مداخله به طور معنی داری بیشتر از گروه کنترل بود (001/0p<). اما نوع زایمان بین دو گروه مداخله و کنترل تفاوت معنی داری نداشت (2/0p<).
نتیجه گیری
مصرف خرما در اواخر بارداری باعث افزایش شروع خودبخودی زایمان شده و با توجه به اینکه خرما در بارداری منع مصرف ندارد، استفاده از آن به زنان باردار در اواخر بارداری توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p1219999 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!