مقایسه دو روش آموزش همتایان و مستقیم بر بسامد مصرف هفتگی مواد غذایی حاوی آهن و آگاهی در مورد فقرآهن

پیام:
چکیده:
زمینه
فقرآهن اختلال تغذیه ای شایع در دنیا است و نوجوانان از گروه های در معرض خطرکم خونی ناشی از فقر آهن هستند. از آنجا که یکی از روش های مطرح برای آموزش نوجوانان، آموزش همتایان می باشد مطالعه حاضر با هدف مقایسه دو روش آموزش همتایان و مستقیم بر بسامد مصرف هفتگی مواد غذایی حاوی آهن و آگاهی در مورد فقرآهن در دانش آموزان دختر مقطع سوم راهنمایی شهر تبریز در سال 91- 90 انجام گرفت.
روش کار
مطالعه حاضر یک کارآزمایی بالینی تصادفی است که در10 مدرسه منتخب روی 885 دانش آموز دختر انجام شد. مدارس به روش نمونه گیری تصادفی از بین مدارس راهنمایی مناطق پنجگانه تبریز انتخاب شدند و بسامد مصرف هفتگی 30 آیتم غذایی حاوی آهن و سطح آگاهی در مورد فقرآهن دانش آموزان قبل و بعد از دو روش آموزشی همتایان (آموزش تعدادی از دانش آموزان یک کلاس به همشاگردی های خود) و مستقیم (آموزش توسط پژوهشگر) تعیین گردید. ابزار گرد آوری داده ها، پرسشنامه خود ساخته حاوی اطلاعات فردی - اجتماعی و سوالات سنجش آگاهی و بسامد مصرف مواد غذایی غنی از آهن بود که پس از تعیین روایی و پایایی قبل و سه ماه بعد از مداخله آموزشی توسط نمونه ها تکمیل و داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS v.13 و آزمون های توصیفی-تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
میانگین نمره آگاهی پیش آزمون در گروه آموزش همتایان از 1/50 به 7/69 و در گروه آموزش مستقیم از 5/54 به 5/70 در پس آزمون ارتقاء یافت که این تفاوت در هر دو گروه از نظر آماری معنی دار بود (001/0P=). تفاوت معنی داری در مقایسه بین دو گروه آموزشی در پس آزمون وجود داشت و میزان ارتقاء آگاهی در آموزش همتایان بطور معنی داری بیشتر از آموزش مستقیم بود (001/0=p). بسامد هفتگی مصرف گروه های غذایی، تفاوت معنی داری را بین دو گروه آموزشی قبل و بعد از مداخله نشان نداد.
نتیجه گیری
آموزش همتایان در افزایش آگاهی دانش آموزان در زمینه فقر آهن موثر است و از این رویکرد آموزشی ارزان می توان به عنوان روش آموزشی مکمل در کنار سایر روش های آموزشی در جهت ارتقاء آگاهی دانش آموزان استفاده نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
58
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1224266 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!