بررسی ویژگی های ارگونومی عوامل محیط کار و تجهیزات و رابطه آن با اختلالات عضلانی-اسکلتی از دیدگاه مدیران و کتابداران زن دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی طی سال 1392

پیام:
چکیده:
مقدمه و اهداف
پژوهش حاضر به بررسی ویژگی های ارگونومی عوامل محیط کار و تجهیزات و رابطه آن با اختلالات عضلانی-اسکلتی کتابداران زن دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی طی سال 1392 می پردازد.
مواد و روش ها
روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است و جامعه پژوهش شامل کلیه مسئولان کتابخانه و کتابداران زن بیمارستانها، دانشکده ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که جمعا 78 نفر بودند، می باشد. داده ها از طریق پرسشنامه در سه بخش جمعیت شناختی، عضلانی اسکلتی، تجهیزات و محیط کار جمع آوری و با استفاده از نرم افزار spss 18 و آزمون های تی مستقل، تحلیل واریانس و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. همچنین روایی و اعتبار مورد تایید قرار گرفت.
یافته ها
یافته های پژوهش حاکی از آن است که بیشترین میزان آسیب جسمی ناشی از کار در سنین بین 40-31 سال (میانگین11 و انحراف استاندارد32/5)،کمترین میزان آسیب جسمی بر حسب سابقه کار مربوط به افراد با سابقه کار 15-11 سال (7/7%) و بیشترین میزان آسیب مربوط به افراد دارای سابقه 20-16 سال (5/12%) است. بیشترین میزان آسیب جسمی طی زمان های مختلف(7 روز گذشته3/59%، زمان تکمیل پرسشنامه 3/59% و 12 ماه گذشته7/97%) در ناحیه گردن می باشد. 5/46% از پاسخگویان ورزش و فعالیت بدنی ندارند. برای جابجایی کتاب و دیگر منابع به میزان 3/23% و 6/25% کم و خیلی کم از وسیله ی جابجایی استفاده می نمایند.
نتیجه گیری
شایعترین شکایت از درد مربوط به گردن و زانو می باشد. بین اختلالات عضلانی اسکلتی ناشی از کار و سن، سابقه کار، ساعات کار و تجهیزات کتابخانه و شرایط محیطی رابطه معناداری وجود ندارد و بین شغل دوم و اختلالات عضلانی اسکلتی ناشی از کار رابطه معناداراست.
زبان:
فارسی
در صفحه:
62
لینک کوتاه:
magiran.com/p1226037 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!