بررسی اثر داروی فلوکستین بر محور هورمونی هیپوفیز- گناد در موش های صحرایی ماده بالغ

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
فلوکستین دارویی است که در درمان افسردگی مصرف جهانی دارد. تاکنون گزارشی مبنی بر اثر فلوکستین بر محور هورمونی هیپوفیز-گناد در موش های صحرایی ماده منتشر نشده است. به علاوه، نتایج حاصل از مطالعات مختلف نشان می دهند که داروهای ضد افسردگی با هورمون های جنسی در هر دو جنس تداخل اثر داشته و میزان مصرف این داروها در زنان بیشتر از مردان است. تحقیق حاضر به منظور ارزیابی تاثیر فلوکستین بر هورمون های جنسی در موش های صحرایی ماده انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی 40 سر موش صحرایی ماده از نژاد ویستار با وزن 200-180 گرم و سن 120-100 روزه انتخاب شده و به گروه های کنترل، شاهد، وتجربی (فلوکستین با دوزهای 5 و 10 و 20 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن) تقسیم شدند. فلوکستین به مدت 4 هفته به روش درون صفاقی تزریق شد. گروه کنترل هیچ دارویی دریافت نکرد و به گروه شاهد بر اساس وزن بدن 2/0-18/0 میلی لیتر آب مقطر تزریق شد. بعد از خون گیری، نمونه ها جهت بررسی میزان هورمون های FSH، LH، استروژن و پروژسترون استفاده شد.
نتایج
این دارو با دوزهای mg/kg 20 و 10 به روش درون صفاقی باعث کاهش استروژن و FSH و هم چنین با دوز mg/kg 20 باعث کاهش پروژسترون گردید. دریافت دوزهای مختلف فلوکستین هورمون LH را تغییر نداد.
نتیجه گیری
فلوکستین باعث کاهش معنی دار غلظت استروژن، پروژسترون، FSH و ایجاد اختلال فیزیولوژی تولید مثل در موش های صحرایی ماده می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
517 تا 521
لینک کوتاه:
magiran.com/p1228946 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!