تاثیر تکلیف دوگانه بر کینماتیک مفاصل اندام تحتانی حین راه رفتن در بیماران مبتلا به پارگی لیگامان متقاطع قدامی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
پارگی لیگامان متقاطع قدامی معمولا با تغییرات حرکتی شامل کوتاه شدن طول گام، بیشترشدن عرض گام و تغییر بیومکانیک اندام تحتانی همراه است. به دنبال این تغییرات ممکن است راه رفتن در این بیماران به منابع توجهی بیشتری نیازمند باشد. بنابراین هدف از این مطالعه بررسی تاثیر تکلیف دوگانه بر کینماتیک مفاصل اندام تحتانی حین راه رفتن در بیماران مبتلا به پارگی لیگامان متقاطع قدامی است.
روش بررسی
20 مرد سالم و 20 بیمارمرد مبتلا به پارگی لیگامان متقاطع قدامی تکلیف راه رفتن بر روی تردمیل و تکلیف شناختی را در دو سطح آسان و دشوار انجام دادند. زوایای مفاصل مچ پا، زانو و ران در صفحه ساجیتال در 4 مرحله از یک دوره راه رفتن مورد محاسبه قرار گرفت.
یافته ها
نتایج این مطالعه نشان داد که مابین اندام درگیرگروه بیمار و اندام انطباق یافته گروه سالم برای هر سه مفصل اندام تحتانی در صفحه ساجیتال اختلاف معنی داراست (05/0 p<). علاوه براین مابین اندام درگیر و غیردرگیر گروه بیماربرای سه مفصل ران، زانو و مچ در اکثر مراحل راه رفتن تفاوت معنا دار است (05/0 p<). همچنین دشواری تکلیف شناختی باعث کاهش معنادار آزادی حرکت در مفاصل زانو و مچ پا در هردو گروه می شود (05/0 p<).
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان می دهد که پارگی لیگامان متقاطع قدامی الگوی حرکتی اندام درگیر را نسبت به اندام غیردرگیر تغییر می دهد. علاوه بر این انجام تکلیف دوگانه باعث می شود مفاصل دیستال(مچ و زانو) به حالت با ثبات مفصلی خود نزدیک شوند ولی باعث اختلاف معنا دار الگوی حرکتی مفاصل در صفحه ساجیتال مابین دو گروه سالم و بیمار نمی گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
56 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p1235601 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!