شیوع آنتی بادی علیه هپاتیت A در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل (1385)

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
ابتلا به بیماری هپاتیت A در افراد بالغ همراه با عوارض بیشتر و حتی مرگ می باشد. این مطالعه به منظور بررسی شیوع آنتی بادی علیه هپاتیت A در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل و تخمین فراوانی افراد در معرض خطر، انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه مقطعی بر روی 345 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام شد. از هر شرکت کننده 2 میلی لیتر خون گرفته و نمونه سرم جداسازی گردید. سپس، آنتی بادی برعلیه هپاتیت A با استفاده از روش الیزا اندازه گیری شد. اطلاعات دموگرافیک شرکت کنندگان نیز توسط پرسشنامه جمع آوری و مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
میانگین سنی افراد مورد بررسی 38/1±48/19 سال بود. از نظر توزیع جنسی 295 نفر (5/85%) مونث و 50 نفر (5/14%) مذکر بودند. در مجموع (8/65%) 227 نفر آنتی بادی برعلیه هپاتیت A داشتند. توزیع آنتی بادی بر علیه هپاتیت A در خانم ها و آقایان به ترتیب برابر (1/66%) و (64%) بوده که تفاوت معنی دار آماری نداشت. میزان شیوع آنتی بادی ضد هپاتیت A در بین افراد روستایی (80%) بیشتر از افراد شهری (9/63%) بوده که تفاوت معنی دار را نشان می دهد (044/0P<).
نتیجه گیری
براساس نتایج این مطالعه بیش از سی درصد از جامعه مورد بررسی به دلیل نداشتن آنتی بادی A علیه هپاتیت A در معرض خطر کسب این بیماری هستند. لذا انجام اقدامات پیشگیرانه توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 53
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1237494 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!