بررسی تنش های درونی همسران مردان معتاد به هروئین

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
اعتیاد یکی از پدیده های شوم اجتماعی است و با توجه به این که خانواده آسیب پذیرترین نهاد اجتماعی نسبت به آثار سوء اعتیاد است و سرپرست معتاد به واسطه اعتیاد قادر به ایفای نقش خود به عنوان همسر و پدر خانواده نیست اهمیت نقش زن در خانواده هایی با سرپرست معتاد، دوچندان می گردد و با توجه به این که این گروه از زنان از آسیب پذیرترین اقشار جامعه به شمار می روند و در معرض آسیب های جدی به نظام خانواده قرار دارند پژوهش حاضر به توصیف ساختار و ماهیت مشکلات روحی و روانی همسران مردان معتاد به هروئین و داشتن شناخت عمیق و کلی از مشکلات روانی آن ها اختصاص دارد.
مواد و روش ها
در این پژوهش از رویکرد کیفی (پدیده شناسی) استفاده شده است. نمونه گیری به روش مبتنی بر هدف بوده و تا اشباع اطلاعات ادامه یافته است. شرکت کنندگان، همسران مردان معتاد به هروئین بوده اند که در مدت انجام پژوهش برای درمان شوهرشان به مرکز درمانی و ترک اعتیاد کانون عین الحیات شهرستان خوی مراجعه نموده اند. مصاحبه های استخراج شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و مفهوم اصلی تنش های درون به همراه 6 زیر مفهوم شناسایی شدند که عبارتند از: شرم، آینده مبهم، واماندگی، بی پناهی، نگرانی و آشفتگی.
نتیجه گیری
نتایج پژوهش حاضر بیانگر این است که همسران مردان معتاد به هروئین طیف وسیعی از مشکلات روانی را در ابعاد مختلف تجربه می کنند و در مواجهه با مشکلات روانی نیازمند حمایت روانی و استفاده از مشاوره های روان شناسان می باشند و از آنجا که زن نقش مهمی در شکل گیری نظام خانواده دارد، لازم است دست اندرکاران با آگاهی کافی از مشکلات روحی و روانی آنها در ارتباط با پدیده اعتیاد شوهرشان حمایت لازم را داشته باشند. می توان از یافته های این پژوهش جهت آموزش و افزایش آگاهی ارگان های ذیربط (مخصوصا سازمان مبارزه با مواد مخدر) استفاده نمود تا از طریق تطابق با مشکلات روانی و استفاده از روش های حمایتی، سلامتی انسانی این افراد تا حد امکان افزایش یابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
128 تا 138
لینک کوتاه:
magiran.com/p1239207 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!