بررسی اثر مشارکت مردان در مراقبت های دوران بارداری بر پیامدهای حاملگی و زایمان مشارکت مردان در مراقبت های دوران بارداری: بررسی پیامدهای حاملگی و زایمان

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
اخیرا ارتقاء مشارکت مردان در امور مربوط به سلامت زنان به دلایل بهداشتی و جنسیتی مورد توجه قرار گرفته است. هدف از انجام این پژوهش تعیین اثرات حضور همسر در مراقبت های دوران بارداری بر برخی پیامدهای حاملگی و زایمان در شهر سبزوار در سال 88-1387 می باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع مداخله ای و به صورت تصادفی یک سو کور بر روی 186 زن باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی شهر سبزوار انجام شد. معیار ورود به مطالعه شامل حاملگی اول و خواسته بود. در گروه تجربی زنان به همراه همسر و در گروه کنترل به تنهایی در مراقبت های دوران بارداری شرکت کردند. فرم مصاحبه شامل اطلاعات دموگرافیک، اطلاعات مامایی و ثبت پیامدهای نامطلوب بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 15 و با آزمون های من ویتنی یو، آزمون تی و مجذور کای در سطح معنی داری 05/0 بررسی شدند.
یافته ها
دو گروه از نظر سن حاملگی در هنگام زایمان، وزن نوزاد و افزایش وزن زنان در سه ماهه اول، دوم و سوم بارداری تفاوت معنی داری نداشتند. میانگین وزن زنان در اولین ویزیت بعد از زایمان، در گروه تجربی بیشتر از گروه کنترل بود (03/0P=). دو گروه از نظر پیامدهای مورد بررسی تفاوت نداشتند. گزارشات حاکی از رضایت بیشتر زنان در گروه تجربی از مشارکت همسرانشان در مراقبت از نوزاد (001/0> P)، نگهداری از کودک در غیاب زن (01/0= P) و خرید مواد غذایی خاص برای حمایت از شیردهی آنان (009/0= P) بود.
بحث و نتیجه گیری
مشارکت مردان در مراقبت های دوران بارداری بر پیامد بارداری موثر نبود اما موجب مشارکت، همکاری و حمایت بیشتر مردان در دوره بعد از زایمان شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
63
لینک کوتاه:
magiran.com/p1251994 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!