ارتباط بین شاخص توده بدنی و عملکرد جنسی زنان نابارور: مطالعه مقطعی

پیام:
چکیده:
مقدمه
نازایی به عنوان تلخ ترین تجربه زندگی عملکرد جنسی را تحت تاثیر قرار می دهد. تعدادی از مطالعات اضطراب وافسردگی و عدم رضایتمندی زناشویی و اختلال عملکردجنسی را از پیامدهای روانشناختی نازایی معرفی می کنند. فاکتورهای زیادی از جمله حجم توده بدنی بر روی عملکرد جنسی زنان تاثیر دارد.
هدف
هدف از این مطالعه بررسی شیوع و اختلال عملکردجنسی زنان نابارور و ارتباط عملکرد جنسی با شاخص توده بدنی در زنان نابارور مراجعه کننده به کلینیک نازایی می باشد.
مواد و روش ها
یک مطالعه مقطعی بین 502 زن نابارور مراجعه کننده به کلینیک هنری شهر جهرم بین آوریل تا دسامبر 2012 می باشد. زنان نابارور بر طبق وزن و شاخص توده بدنی به سه گروه: گروه یک 24/9-20=BMI و گروه دو 29/9-25=BMI وگروه سه 29≤BMI تقسیم شدند. برای بررسی عملکرد جنسی از پرسشنامه بین المللی عملکرد جنسی زنان (FSFI) استفاده شد. داده ها به وسیله تست های آماری t-test و ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج
میانگین سنی زنان 30.95±6.80 بود.نتایج نشان داد که 87/1% از زنان نابارور اختلال عملکرد جنسی داشتند و این اختلال عملکرد جنسی بین گروه های 1 و 2 و 3 به ترتیب 22/30، 31/47 و 45/23 درصد بود. نمره عملکرد جنسی در سه گروه زنان نابارور: گروه یک 21.65±1.70، گروه دو 18.08±1.52 و گروه سه 12.21±3.62 بود.که این اختلاف بین گروه ها از نظر آماری معنی دار بود (0/001>p).
نتیجه گیری
شیوع اختلال عملکرد جنسی در زنان کاملا بالاست و این ممکن است به خاطر عدم آگاهی آنها از عملکرد جنسی و فقدان آموزش جنسی در جامعه ما باشد. بالابودن حجم توده بدنی می تواند بر نازایی تاثیر داشته باشد. همانطور که در این مطالعه دیده شد افزایش وزن و چاقی دارای تاثیر منفی روی عملکرد جنسی می باشد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
189 تا 198
لینک کوتاه:
magiran.com/p1253665 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!