نگرشی بر ساختار فضایی بافت قدیم شهر کرمان

پیام:
چکیده:
شهرها به عنوان یکی از سکونتگاه های بشری در طول زمان بوجود آمده رشد کرده و دگرگون شده ودوران جوانی و پیری را تجربه کرده اند.آثار به جا مانده از گذشته شهرها، به صورت بافت تاریخی، بافت قدیم و بافت فرسوده ظاهر می شوند. هسته اولیه شهری، ارزش تاریخی داشته و به عنوان یک فضای شهری ارزشمند، شایسته محافظت است؛ لذا بهسازی و نوسازی می گردد تا حفظ شده و از ارزش تاریخی آن استفاده گردد؛ اما بافت فرسوده و فاقد ارزش تاریخی، به سرعت تخریب شده و مورد استفاده مجدد قرار می گیرد؛ از طرفی، بافت های فرسوده، یکی از معضلات مهم شهری است و مسئولان و دست اندرکاران شهرها سعی در نوسازی آن دارند تا ضمن جلوگیری از پدید آمدن معضلات شهری، فضای لازم برای سکونت شهروندان نیز فراهم گردد.
شهر کرمان را می توان نمونه ای از این دسته شهرها نام برد که در کنار بافت کهن و بافت جدید در حال گسترش، بافت فرسوده ای دارد که باید برای نوسازی آن اقدام کرد. حفظ بافت تاریخی و نوسازی بافت فرسوده ضروری است.
هدف تحقیق، شناسایی بافت تاریخی و قدیم کرمان و ذکر ضرورت بهسازی و نوسازی آن است. روش تحقیق، توصیفی- اسنادی است. با مراجعه به منابع موجود و در مواردی با بررسی میدانی، اطلاعات، جمع آوری و تجزیه تحلیل گردیده است و نتایج تحقیق نشان می دهد که با تمرکز فعالیت های اقتصادی در بافت قدیم کرمان، بار ترافیکی شدیدی در این محدوده پدید آمده است که لازم است اقدام موثری جهت کاهش بار ترافیکی صورت گیرد. در پایان، راهکارهایی در جهت حل برخی از مشکلات این بافت ارائه گردیده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
171
لینک کوتاه:
magiran.com/p1257310 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!