بررسی میزان شیوع و الگوی حساسیت آنتی بیوتیکی ایزوله های شیگلا جداشده از بیماران بستری شده در بیمارستان های منتخب کرمانشاه طی سال های 1391- 1386

پیام:
چکیده:
مقدمه
گونه های شیگلا از عوامل مهم بیماری های اسهالی هستند که تحت عنوان شیگلوز (Shigellosis) شناخته می شوند. هدف از انجام این مطالعه، بررسی میزان شیوع و حساسیت آنتی بیونیکی ایزوله های شیگلا جدا شده از بیماران بستری شده در بیمارستان های منتخب کرمانشاه طی سال های 1391-1386 می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی نمونه های کشت مثبت از نظر شیگلا جدا شده و اطلاعات دموگرافیک بیماران و همچنین نتایج تست های CRP و ESR مورد بررسی قرار گرفتند. حساسیت آنتی بیوتیکی ایزوله ها با استفاده از روش انتشار در آگار بررسی شد. اطلاعات به دست آمده توسط نرم افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
از بین تعداد 3977 نمونه، 129 مورد (24/3 %) از نظر کشت شیگلا مثبت بودند. بیشترین موارد شیگلوز در سنین زیر ده سال اتفاق افتاد. در 1/79% از موارد کشت مثبت شیگلا، تست CRP مثبت بود که از نظر آماری معنی دار بود (01/0 p<). نتایج تست حساسیت آنتی بیوتیکی نشان داد که همه ایزوله ها مقاوم به کوتریمکسازول و تتراسایکلین بودند و کمترین مقاومت به ترتیب در مقابل سفکسیم(42/5%) و سیپروفلوکساسین(%32/2) مشاهده شد.
بحث و نتیجه گیری
نتایج به دست آمده حاکی از کاهش میزان شیوع شیگلا و در این حال وجود مقاومت بالا نسبت به بعضی از آنتی بیوتیک هاست؛ که این امر نیازمند تجویز آنتی بیوتیک مناسب توسط پزشک و درمان به موقع این عفونت جهت کاهش موارد مرگ ومیر است..
زبان:
فارسی
صفحات:
109 تا 114
لینک کوتاه:
magiran.com/p1262155 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!