آثار محیط زیستی عملیات چوب کشی بر به هم خوردگی ظاهری و نفوذپذیری خاک در جنگل خیرود

پیام:
چکیده:
در سال های اخیر، نگرانی ها در ارتباط با کوبیدگی خاک، جابه جایی، به هم خوردگی ظاهری و حاصل خیزی بلند مدت رویشگاه، گسترش یافته است. ورود ماشین آلات مکانیزه بهره برداری به توده های جنگلی، سبب کوبیده شدن خاک ها به سطحی می شود که ممکن است مانع از رویش درختان شود. این مطالعه، به منظور ارزیابی سیستم تلفیقی چوب کشی با اسکیدرهای چرخ لاستیکی و سیستم سنتی حمل در یک توده در پارسل 223 بخش نمخانه جنگل آموزشی و پژوهشی خیرود انجام شد. اهداف این تحقیق، عبارت از اندازه گیری به هم خوردگی، بررسی معنی داری اثر سیستم تلفیقی بهره برداری بر مقاومت به نفوذ در عمق های مختلف خاک و ارتباط بین به هم خوردگی ظاهری خاک و مقاومت به نفوذ می باشد. مقدار مقاومت به نفوذ در پنج سطح به هم خوردگی ظاهری خاک و چهار عمق خاک (در 5، 10، 15 و 20 سانتی متری از سطح خاک) اندازه گیری شدند. نتایج نشان داد که نوع به هم خوردگی و عمق خاک و اثر متقابل آن ها به لحاظ آماری دارای اثر معنی داری بر مقدار مقاومت به نفوذ خاک هستند. این نتیجه دلالت دارد که تفاوت ها در مقادیر مقاومت به نفوذ بین کلاسه های به هم خوردگی به عمق خاک از سطح زمین بستگی دارد. همان طور که انتظار می رفت، اثر مستقل کلاسه عمق از نظر آماری معنی داری است و می توان از آن نتیجه گرفت که مقاومت به نفوذ با افزایش عمق خاک تغییر می یابد. همچنین با افزایش عمق در هر پنج کلاسه به هم خوردگی خاک، مقاومت به نفوذ افزایش می یابد. براساس نتایج به دست آمده، می توان نتیجه گرفت که کلاسه بندی به هم خوردگی ظاهری خاک از نظر آماری برای پیش بینی مقاومت به نفوذ معنی دار بوده و کاربرد دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 64
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1262770 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!