آموزش بین حرفه ای پاسخی به چالش های نظام سلامت

پیام:
چکیده:
مقدمه
تغییرات گسترده در حوزه ی سلامت سبب گردیده بسیاری از سازمان های آموزشی علوم سلامت، درصدد اتخاذ موثرترین رویکردهای آموزشی برآیند، در این میان آموزش بین حرفه ای به عنوان یکی از رویکرد های نوین و کارآمد توجه زیادی را درسطح بین المللی به خود جذب کرده است. این مطالعه با هدف معرفی آموزش بین حرفه ای و با تمرکز بر زمینه های بروز و شکل گیری آن در علوم سلامت انجام شد.
روش ها
این مطالعه ای مروری تلفیقی در سال 92-1391با جستجوی یکپارچه در پایگاه های اطلاعاتی Pub med، CINHAL Ovid، Science direct همچنین جستجو با موتور جستجوگر Google در منابع اطلاعاتی مختلف مانند مجلات معتبر علمی، گزارشات سمینارها، گزارشات انجمن ها و سازمان های آموزشی با کلید واژه های اصلی آموزش بین حرفه ای، یادگیری بین حرفه ای و عملکرد بین حرفه ای و در محدوده ی سال های 1995 تا 2013 و به طور عمده به زبان انگلیسی انجام شده است. بیش از 2000 عنوان شامل مقاله پژوهشی، گزارش، صفحات وب، نامه به سر دبیر، کتاب به دست آمد که با بررسی عناوین و خلاصه مقاله ها، 120 مقاله که ارتباط مستقیم با هدف و سوال مطالعه داشت، مورد تحلیل محتوی کیفی قرار گرفت. محتوی مقالات مذکور استخراج و نتایج نهایی با نرم افزارMAXQDA دسته بندی، تلفیق و تنظیم گردید.
نتایج
دو درون مایه اصلی، بیانگر زمینه ی شکل گیری آموزش بین حرفه ای در نظام سلامت به دست آمد. درون مایه «چالش ها» شامل چهار طبقه: تغییرات پویا و همه جانبه ی جوامع بشری، ضعف در ارائه مراقبت کیفی، بحران نیروی انسانی و نارسایی های آموزش تک حرفه ای و درون مایه«راهبردهای سازنده» شامل چهار طبقه: گسترش تعاملات بین حرفه ای، توسعه همکاری های بین حرفه ای، مراقبت تیمی مبتنی بر مددجو و تغییر در فرایند اجتماعی شدن حرفه ای دانشجویان علوم سلامت است.
نتیجه گیری
آموزش بین حرفه ای با تمرکز بر تعامل بین حرفه ای و ارتقای فرآیند اجتماعی سازی حرفه ای فراگیران علوم سلامت، صلاحیت و توانمندی لازم جهت توسعه همکاری های بین حرفه ای و ارائه مراقبت تیمی جامع، یکپارچه و مبتنی بر مددجو را در دانش آموختگان، جهت مقابله با چالش های نظام سلامت فراهم می آورد.
زبان:
فارسی
صفحات:
148 تا 164
لینک کوتاه:
magiran.com/p1265074 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!