ارزیابی آستانه شنوایی دندانپزشکان در بابل (شمال ایران)

پیام:
چکیده:
مقدمه
نویز (نوفه) مطب دندانپزشکی یکی ازعوامل مخاطره آمیز در محیط کار می باشد. یکی ازمهم ترین اثرات نویز افت شنوایی می باشد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر نویز بر آستانه شنوایی دندانپزشکان شهر بابل انجام شده است.
مواد و روش ها
این مطالعه مقطعی توصیفی–تحلیلی بر روی 40 نفر از دندانپزشکان شهر بابل (گروه مورد) و 40 نفر از کارکنان اداری (گروه شاهد) انجام شد. آستانه شنوایی کلیه افراد اندازه گیری شد. میانگین آستانه های شنوایی هر یک از گروه ها در فرکانس های مختلف محاسبه و با عدد 15دسی بل (db) مقایسه گردید. اطلاعات با استفاده از نرم افزار آماری (SPSS 17) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و 05/0≥ pمعنی دار تلقی شد.
یافته ها
میانگین و انحراف معیار آستانه شنوایی برای گوش راست دندانپزشکان و گروه کنترل بدون در نظر گرفتن فرکانس های مختلف به ترتیبdb 14210/9±6156/13 و (036/0p≤) db 4488/5±0156/10 بود و برای گوش راست به ترتیب db 7609/8±5115/12 و db 9254/5±059/10 بود. آستانه شنوایی دندانپزشکان جوان و میانسال در گوش راست و چپ تفاوت معناداری نداشت. همچنین آستانه شنوایی دندانپزشکان با سابقه کاری بالای 15 سال و کمتر یا مساوی 15 سال درگوش راست و چپ معنادار نبود. آستانه شنوایی دندانپزشکان مرد و زن فقط در گوش چپ معنادار بود (02/0=p)
نتیجه گیری
در همه فرکانس ها در آستانه شنوایی تغییری وجود داشت. تفاوت مشخصی در گوش چپ خانم ها و آقایان وجود داشت و کاهش شنوایی در آقایان بیشتر بود. همچنین سن و سابقه کار از عوامل تاثیرگذار بر بروز افت شنوایی ناشی از نویز نمی باشد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
14 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1265935 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!