بررسی میزان چرخش به خارج قطعه فمور در تعویض مفصل زانو در بیماران مبتلا به واروس شدید: مقایسه دو روش خط لقمه ای خلفی (PCL) و محور لقمه ای (TEA)

پیام:
چکیده:
پیش
زمینه
تعیین میزان چرخش قطعه فمور در تعویض مفصل زانو، بخصوص در زانوهای با واروس شدید اهمیت زیادی دارد. دو روش معمول تعیین چرخش قطعه فمور، استفاده از خط خلف لقمه ای ران (posterior condylar line) و محور بین لقمه ای (transepicondylar arthroplasty) می باشد. در این مطالعه میزان چرخش در بیماران مبتلا به واروس شدید، با دو روش مقایسه گردید.
مواد و روش ها
در یک مطالعه گذشته نگر، 42 بیمار با واروس شدید به طور تصادفی در دو گروه TEA (گروه 1) و PCL (گروه 2) قرار گرفتند و میزان چرخش قطعه فمورال در گروه 1 با روش PCL در گروه 2 با روش تعیین گردید. میزان خوردگی کندیل مدیال فمور حین عمل ثبت شد. بعد از 12ماه برای بیماران سی تی اسکن انجام و زاویه بین حد خلفی کندیل فلزی پروتز فمور و محور بین کندیل در دو گروه اندازه گیری شد. میزان خمیدگی زانو در دو گروه مقایسه گردید. پس از یک سال پرسشنامه «وومک» برای دو گروه تکمیل و نتایج مقایسه شدند.
یافته ها
در هر دو گروه جنس زن غالب بود (81% در گروه 1، 85/7% در گروه 2). خوردگی قابل توجهی در کندیل مدیال فمور در دو گروه وجود نداشت. میزان نمره پرسشنامه «وومک» در گروه یک 17/51±71/4 و در گروه دو 15/48±72/07 (0/9=p) و میزان چرخش به خارج با محاسبه زاویه پیچ خوردگی کندیل در گروه یک 1/74±3/35 و در گروه دو 1/7±1/9 بود (0/009=p).
نتیجه گیری
علی رغم عدم پیچ خوردگی کندیل مدیال فمور، استفاده از TEA چرخش به خارج بیشتری را نسبت به PCL در بیماران واروس شدید ایجاد می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
14 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p1273553 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!