ارزیابی مقاومت ژنوتیپ های سیب زمینی نسبت به بیماری لکه موجی ناشی از بیمارگر قارچی Alternaria tenuissima و Alternaria allternata در شرایط درون شیشه ای و گل خانه ای

پیام:
چکیده:
به منظور تعیین سطوح مقاومت ومناسب ترین ژنوتیپ سیب زمینی به بیماری لکه موجی، آزمایشی در قالب طرح کاملا تصادفی به صورت فاکتوریل با سه تکرار در بانک ژن گیاهی ملی ایران در سالهای 88-1387 به اجرا گذاشته شد. فاکتورها شامل بیمارگر قارچیA. alternata و A. tenuissima و شش ژنوتیپ سیب زمینی شامل پیکاسو، مارفونا، دیتا، آگریا، کاسموس و آرمیدا بودند. نتایج تجزیه واریانس در ارزیابی درون شیشه ای و گلخانه ای نشان داد که اثر بیمارگرها، ژنوتیپ ها و اثر متقابل آنها معنی دار بود. در ارزیابی درون شیشه ای، علائم هر دو بیمارگر در روز دوم شروع و تا روز ششم ادامه داشت. بر اساس سطح زیر منحنی پیشرفت بیماری برای بیمارگر A.alternata ژنوتیپ کاسموس در سطح پایینتری از آگریا (شاهد حساس) قرار داشت، حال آنکه پیکاسو و مارفونا با دیتا (شاهد مقاوم) در گروه مقاوم قرار گرفتند. با استفاده از بیمارگر A. tenuissima نیز کاسموس حساس و تنها پیکاسو در گروه مقاوم قرار گرفت. در روش گلخانه ای علائم در روز سوم شروع و تا روز بیستم ادامه یافت. در این ارزیابی با استفاده از هر دو ایزوله قارچی، کاسموس در سطح حساس و پیکاسو در سطح مقاوم قرار گرفتند. در ارزیابی درون شیشه ای وگلخانه ای، آرمیدا هیچگونه علائم بیماری از خود نشان نداد که می توان آن را بعد از آزمایشات مزرعه ای به عنوان ژنوتیپ مصون از بیماری معرفی کرد. از آنجائیکه نتایج ارزیابی مقاومت در هر دو شرایط درون شیشه ای و گلخانه ای کاملا مشابه بود، می توان ادعا نمود که دسته بندی ژنوتیپ ها به مقاوم و حساس در این مطالعه دارای اعتبار می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
117 تا 132
لینک کوتاه:
magiran.com/p1275878 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!