تداخل عمل ضد دردی تزریق درون صفاقی همزمان عصاره آبی میوه رازیانه (Foeniculum vulgare) و مرفین در موش سوری

پیام:
چکیده:
مرفین سالهاست به عنوان یک داروی ضددرد مورد استفاده قرار می گیرد، ولی با توجه به این که تجویز مکرر مرفین با وابستگی و تحمل همراه است، مطالعات اخیر سعی در تجویز عصاره آبی میوه رازیانه دارد تا استفاده از آن همراه با مرفین اثر ضددردی آن را تقویت و میزان مصرف آن را کاهش دهد.این مطالعه تجربی بر روی 80 موش سوری نر نژاد N-MRIانجام شد(3±28). حیوانات بطور تصادفی به گروه های کنترل، شاهد مثبت، دریافت کننده عصاره گیاه رازیانه و دریافت کننده عصاره آبی میوه رازیانه همراهبامرفین تقسیم شدند. گروه های کنترل و شاهد مثبت به ترتیب نرمال سالین نمکی 9/0% و ایندومتاسین 5 میلی گرم بر کیلوگرم دریافت کردند.گروه های تجربی نیز تحت تزریق دوزهای 100،200و 400 میلی گرم بر کیلوگرم از عصاره آبی گیاه رازیانه قرار گرفتند30 دقیقه بعد از هر تجویز داخل صفاقی، حیوانات برای القاء درد احشایی تحت تزریق اسیداستیک 6/0% با دوز10 میلی لیتر بر کیلوگرم قرار گرفتند و اثرات ضددردی با شمارش تعداد رایت ها (کشیدگی ها) بلافاصله بعد از تزریق اسیداستیکدر مدت 30دقیقه ثبت گردید. در آزمایش بعدی تداخل مرفین با دوز 2 میلی گرم بر کیلوگرم بر اثرات ضددردی ناشی از عصاره 15 دقیقه بعد از تجویز عصاره با دوزهای 100،200و 400 میلی گرم بر کیلوگرم به روش رایتینگ ارزیابی شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار آماری SPSSو آنالیز واریانس یک طرفه در سطح معنی داری p<0/05مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.عصاره آبی گیاه رازیانه با دوزهای100،200و 400 میلی گرم بر کیلوگرم و ایندومتاسین با دوز 5 میلی گرم بر کیلوگرم کاهش معنی داری را در پاسخ به درد در مقایسه با گروه کنترل ایجاد کردند(001/0P<). همچنین گروه دریافت کننده مرفین با دوز 2 میلی گرم بر کیلوگرم همراه با عصاره میوه رازیانه با دوزهای 100،200و 400 میلی گرم بر کیلوگرم در مقایسه با گروه هایی که یکی از آنها را دریافت کرده بودند اثر ضددردی چشم گیری بر علیه انقباضات شکمی ایجاد می کند(001/0P<). این مطالعه تایید می کند که عصاره آبی میوه رازیانه و مرفین به صورت سینرژیک عمل می کنند و عصاره میوه رازیانه اثر ضددردی مرفین را تقویت می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
57
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1277943 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!