تاثیرگیرنده های موسکارینی ناحیه هیپوکامپ پشتی بریادگیری وابسته به وضعیت کانابینوئیدها در مدل یادگیری اجتنابی مهاری

پیام:
چکیده:
در این مطالعه اثر آگونیست و آنتاگونیست گیرنده موسکارینی در یادگیری وابسته به وضعیت القاء شده توسط WIN55، 212-2 مورد بررسی قرار گرفت. روش اجتنابی مهاری (غیر فعال) با مدلStep- downبرای بررسی حافظه در موش های آزمایشگاهی بکار گرفته شد و حافظه جانور 24 ساعت بعد از آموزش مورد بررسی قرار گرفت. تزریق درون مغزی آگونیست گیرنده های کانابینوئیدیWIN55، 212-2 (μg/mouse1، 5/0) در روز آموزش به تخریب حافظه حیوانات منجر شد. تخریب حافظه ای که با بکاربردن مقدار موثر WIN55، 212-2 (μg/mouse1) در روز آموزش ایجاد شد با بکار WIN55، 212-2(μg/mouse1، 5/0) در روز آزمون از بین رفت و حافظه به حالت عادی برگشت که نشان دهنده این می باشد که WIN55، 212-2 می تواند یادگیری وابسته به وضعیت ایجاد کند. بکار بردن فیزوستیگمین (مهار کننده استیل کولین استراز) به تنهایی در روز آزمون تاثیری برروی حافظه نداشت، اما بکاربردن آنتاگونیست گیرنده موسکارینی، اسکوپولامین (μg/mouse4) در روز آزمون به تنهایی می تواند باعث تخریب حافظه شود. تخریب حافظه ای که با بکاربردن مقدار موثر WIN55، 212-2 (μg/mouse1) در روز آموزش ایجاد شده بودبطور کامل با بکاربردن فیزوستیگمین (μg/mouse4، 1) و اسکوپولامین (μg/mouse4) در روز آزمون برگردانده می شود. بعلاوه استفاده همزمان از مقادیر غیر موثر WIN55، 212-2 (μg/mouse25/0) و اسکوپولامین (μg/mouse1) قادر به برگرداندن حافظه تخریب شده با WIN55، 212-2 (μg/mouse1) در روز آموزش می باشند.
نتیجه گیری
این یافته ها نشان می دهند که گیرنده های موسکارینی ناحیه هیپوکامپ در یادگیری وابسته به وضعیت القاء شده توسط WIN55، 212-2 نقش دارند
زبان:
فارسی
در صفحه:
23
لینک کوتاه:
magiran.com/p1282151 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!