نفی رویت بصری، و اثبات درک قلبی خدا در کلام امام علی (ع)
نویسنده:
چکیده:
انسان براساس فطرت خویش همیشه درپی رسیدن به خدای خویش است و نتیجه این جست وجوها گاه به انحراف در شناخت معبود خود منجر شده است و او آن را همانند موجودات جسمانی تلقی کرده است که اعضای جسمانی دارد و قابل رویت است. در قرآن کریم، رویت خدا با چشم سر محال دانسته شده است و معصومین (ع) درجهت تبیین آن، بیاناتی فرموده اند که سخنان حضرت امیر (ع) درمیان آنها درخشش خاصی دارد. علی (ع) در برخی از فرموده های خود، درک خدا را با حواس منتفی دانسته است، چه از طریق چشم باشد و چه با حواس دیگر. گاه نیز به مصداق اعلای درک اشاره کرده و رویت بصری خدا را محال دانسته اند ولی گفته اند که ندیدن خدا نمی تواند دلیلی بر انکارش باشد. حضرت امیر (ع) در مجموعه ای از بیانات خود، علاوه بر رد امکان رویت بصری، رویت و درک قلبی را هم که مقصود از آن، رسیدن به کنه ذات باری تعالی است، منتفی اما درک قلبی او با حقایق ایمان، برهان و دلیل و علم و قدرتش را گاه ممکن دانسته اند؛ که تفاوت این دو دیدگاه اخیر در این است که در اولی درک ذات خدا منتفی و در دومی درک باری تعالی با آثار و صفاتش ممکن دانسته شده است.
کلیدواژگان:
خدا ، رویت بصری ، درک قلبی ، علی (ع) ، حقیقت ایمان
زبان:
فارسی
صفحات:
60 تا 80
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1282308
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
مفهوم شناسی محرمیت مرد مومن برای زن مومن در حدیث «فان المومن محرم المومنه»
محمد قاسمی شوب*، سمیه آزاددل،
نشریه علوم قرآن و حدیث، پاییز و زمستان 1402 -
بررسی تطبیقی مناظرات امام جواد و قرآن کریم با رویکرد بینامتنیت
، سید مجید نبوی، هاجر قلی زاده *، حسن جعفریان
مجله مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث، بهار و تابستان 1402