مقایسه تغییرات تعداد گونه و جمعیت پرندگان جوجه آور دریاچه ارومیه در دو سال 1360 و 1390

پیام:
چکیده:
عامل اصلی پایداری دریاچه ارومیه، میزان آب آن است که سبب پایداری فلور گیاهی و فون جانوری آن می شود. تغییرات تعداد گونه و جمعیت جوجه آور پرندگان یکی از شاخص های مهم بیان وضعیت بوم شناختی دریاچه ارومیه هستند. به همین دلیل، در این مقاله تغییرات تعداد گونه و جمعیت پرندگان جوجه آور دریاچه ارومیه در سال 1360 (سال پرآبی دریاچه) با سال 1390 (سال کم آبی و خشکی دریاچه ارومیه)، مقایسه شده است. در بوم سازگان پارک ملی دریاچه ارومیه در سال پرآبی، 41 گونه پرنده آب زی، 40 گونه پرنده کنار آب زی و 112 گونه پرنده خشکی زی شناسایی شده است. ولی در سال 1390، 20گونه آب زی، 10 گونه کنارآب زی و 62 گونه خشکی زی شناسایی شد. در سال1360، 12گونه پرنده آب زی در جزایر دریاچه ارومیه جوجه آوری کرده بودند که 5 گونه شاخص آن ها شامل، 100هزار جفت فلامینگو Phoenicopterus ruber، 3500 جفت پلیکان سفید Pelecanus onocratelus، 1000 جفت تنجه Tadorna tadorna، 5000 جفت کاکایی صورتی Larus genei و 8 هزار جفت کاکایی نقره ای Larus argentatus بوده است. ولی در 1390، جمعیت جوجه آور 10 گونه به صفر رسیده و جمعیت 2 گونه (کاکایی نقره ای و تنجه) نیز بسیار کاهش یافته و هرکدام به کم تر از 100 جفت رسیده است. در سال 1360، متوسط عمق دریاچه ارومیه 6 متر و در سال 1390، 4 متر بوده است. کاهش عمق آب دریاچه حدود 2 متر سبب تخریب کارکرد بوم شناختی دریاچه شده و کاهش کیفیت زیستگاهی آن نیز سبب کاهش تعداد گونه های پرندگان و از هم پاشیدن کلنی پرندگان آب زی جوجه آور شده است. از بین رفتن جمعیت جوجه آور گونه های شاخص نشان می دهد که دریاچه ارومیه تغییرات اکولوژیکی فاحشی کرده و ارزش زیستگاهی خود را برای پرندگان آب زی و حتی خشکی زی از دست داده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
195 تا 204
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1284233 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!