بررسی ارتباط سطح سرمی آدیپونکتین با برخی از عوامل بیوشیمیایی و متابولیک در بیماران همودیالیزی

پیام:
چکیده:
مقدمه
آدیپونکتین سرم یک هورمون ترشح شده از بافت چربی است و میزان آن در بیماران با نارسایی کلیه بیشتر می شود. در شرایط اورمی نه تنها نقش محافظت کننده در برابر آترواسکلروز را ندارد، بلکه خود آن یک عامل خطر به شمار می رود و این هورمون در بیماران با نارسایی کلیه، یک پیش بینی کننده ی مستقیم از عوارض قلبی و عروقی می باشد.
روش ها
در این مطالعه 73 نفر بیمار همودیالیزی بدون دیابت انتخاب شدند و نمونه ی خون ناشتا جهت اندازه گیری آدیپونکتین و برخی از عوامل بیوشیمیایی گرفته شد. دور کمر، دور شکم، وزن و شاخص توده ی بدنی اندازه گیری شد. جهت یافتن ارتباط میان آدیپونکتین و پارامترهای ذکر شده از روش آماری Pearson استفاده شد.
یافته ها
سطح آدیپونکتین به طور معکوس و معنی داری با وزن (001/0 > P)، شاخص توده ی بدنی (001/0 > P)، دور کمر (050/0 > P)، دور شکم (010/0 > P) و تری گلیسرید (010/0 > P) ارتباط دارد.
نتیجه گیری
سطح سرمی آدیپونکتین بیماران همودیالیزی با وزن و شاخص توده ی بدنی ارتباط معکوس و معنی داری داشت که بیانگر تاثیر احتمالی این هورمون است. در نتیجه، با یافتن ارتباط های درست و مشخص این سایتوکین با دیگر عوامل خطر آترواسکلروز و هایپرکاتابولیک، در آینده ای نزدیک می توان آدیپونکتین سرم را به عنوان یک نشانگر قابل اندازه گیری و مهم برای میزان آترواسکلروز و پیش آگهی و پیشرفت به سمت مرگ و میر در این بیماران معرفی نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1285642 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!